Breng je stem uit over je nieuwe cao

Onderhandelingsresultaat cao Timmerindustrie

Door Redactie 11 april 2019

Er is een onderhandelingsresultaat bereikt voor de cao voor de Timmerindustrie. Als lid mag je je nu uitspreken voor of tegen dit akkoord. Als meer dan 50% van jullie ‘ja’ stemmen, dan is er een cao. Is dat minder dan 50%, dan is er geen cao.

In dat laatste geval moeten we met elkaar in gesprek over hoe er dan een cao tot stand kan komen. De cao adviescommissie bestaat uit leden werkzaam in de Timmerindustrie. Zij hebben dit onderhandelingsresultaat beoordeeld en adviseren je in te stemmen met dit resultaat. Stemmen kan tot en met 17 april 2019.

Stem nu over het resultaat

Wat is er afgesproken?

AOW
AOW wordt niet in de cao geregeld, maar in de wet. De cao partijen in de bouw starten een initiatief om de politiek ervan te overtuigen dat er een flexibele AOW moet zijn, waardoor mensen met lange dienstverbanden toch eerder met pensioen kunnen. Dit is een traject met een onzekere uitkomst, maar broodnodig. We hebben afgesproken dat we met de Timmerindustrie ons aansluiten bij dit initiatief.

Looptijd
De cao start op 1 april 2019 en eindigt op 31 juli 2020. Een looptijd van 16 maanden.

Loon
We hebben gekozen voor een combinatie van vaste bedragen en een percentuele verhoging. Op die manier ontvangen de mensen in de laagste loonschalen relatief gezien een hogere loonstijging dan de mensen in de hoogste loonschalen.

• Per 1 juli 2019 een bruto verhoging van € 35,00 per maand (op fulltime basis).
  • Per 1 januari 2020 worden de lonen verhoogd met 1,5%.
  • Per 1 juli 2020 een bruto verhoging van € 35,00 per maand (op fulltime basis).

De twee verhogingen in geld hebben we ter indicatie omgerekend. Samen met de procentuele verhoging is de totale loonstijging over de looptijd van de cao bijvoorbeeld:

• Voor een medewerker in loongroep A in de eerste stap: 5,77%.
  • Voor een medewerker in loongroep A in de laatste verplichte stap: 5,63%.
  • Voor een medewerker in loongroep C in de eerste stap: 5,28%.
  • Voor een medewerker in loongroep C in de laatste verplichte stap: 4,79%.
  • Voor een medewerker in loongroep F in de eerste stap: 4,16%.
  • Voor een medewerker in loongroep F in de laatste verplichte stap: 3,74%.
  • Voor een medewerker in loongroep I in de eerste stap: 3,39%.
  • Voor een medewerker in loongroep I in de laatste verplichte stap: 3,11%.

Ziekte

• De loondoorbetaling bij ziekte wordt 100% het eerste jaar, 70% het tweede jaar. Dit was 100% eerste half jaar, 85% tweede half jaar, 80% derde half jaar en 75% het vierde half jaar.
  • De term chronisch ziek wordt uit de cao geschrapt, er is geen recht meer op 100% als je chronisch ziek bent. Daarvoor in de plaats komt ‘levensbedreigende ziekte’. En ziekte na een bedrijfsongeval blijft. In die gevallen blijf je 100% ontvangen.
  • De wachtdag vanaf de derde ziekmelding blijft bestaan. Maar het automatisme gaat er vanaf. De wachtdag mag pas worden ingehouden na een gesprek.

Uitzendwerk
In de cao staat al dat uitzendkrachten na 9 maanden een arbeidscontract aangeboden moeten krijgen. Daar wordt nu aan toegevoegd dat het gemiddelde aantal uren van de afgelopen 9 maanden het minimum is van het aangeboden arbeidscontract. En dat de duur tenminste 3 maanden moet zijn. Deze afspraak is voor de komende 3 jaar gemaakt. En we gaan actief controleren of hij wordt nagekomen.

Stem nu over het resultaat

Stemmen kan tot en met 17 april 2019.