Pensioen zzp-schilders blijft behouden

Door Redactie 1 februari 2019

Het verplichte pensioen voor zzp-schilders blijft. Dat heeft de rechtbank Den Haag geoordeeld in de rechtszaak die Zelfstandigen Bouw aanspande tegen BPF Schilders en de Staat. De rechter heeft BPF Schilders in het gelijk gesteld.

FNV blij met de uitspraak

De FNV is blij met de uitspraak. Tuur Elzinga, vicevoorzitter: ‘Het is belangrijk dat iedereen een goed pensioen kan opbouwen. Door deze uitspraak blijft het zo dat zzp’ers straks na hun pensioen niet in armoede vervallen. Ze hoeven nu niet te kiezen tussen concurrentievoordeel op de korte termijn en bestaanszekerheid op de lange termijn. Dat is pure winst. Deze uitspraak bevestigt wat FNV in de volle breedte wil: een fatsoenlijk pensioen voor iedereen.’

Zelfstandigen Bouw spande in november 2017 een rechtszaak aan tegen BPF Schilders en de Staat. Zij zijn het er niet mee eens dat zelfstandigen verplicht deelnemen in het fonds. Volgens de rechter spelen twee argumenten een belangrijke rol in de uitspraak. Ten eerste werkt de verplichtstelling in de schilderssector niet merkbaar concurrentiebeperkend. Ten tweede heeft de verplichtstelling de sociale doelstelling om voor iedereen in de schilderssector pensioen op te bouwen. De rechter kent hieraan een groot belang toe.

Mieke van Veldhuizen, werknemersvoorzitter van BPF Schilders: ‘Wij zijn ervan overtuigd dat de zelfstandigen er goed aan doen om pensioen op te bouwen bij BPF Schilders. De uitspraak van de rechter is volgens onze verwachting en daar zijn wij blij mee. Voor de zelfstandigen zijn er veel voordelen van pensioenopbouw bij BPF Schilders. Zo hebben wij de afgelopen 10 jaar een gemiddeld rendement gehad van 8% en krijgt de deelnemer gemiddeld twee tot drie keer zoveel pensioen dan hij aan premie heeft ingelegd. Door de collectieve opbouw met collega’s uit de schilderssector, zijn de kosten lager en is er minder risico.’

Zelfstandigen Bouw zou nog tegen de uitspraak in beroep kunnen gaan.