Schiphol opent nieuwe aanval op arbeidsvoorwaarden beveiligers

portret Anne Leenen
Door Anne Leenen 18 juni 2019

Beveiligers op Schiphol maken zich zorgen over de nieuwe aanbesteding van de particuliere luchthavenbeveiliging. Schiphol laat verschillende partijen offertes indienen voor beveiligingsbedrijven, zonder daarin eisen te stellen aan de cao waar werknemers onder moeten vallen. Dit laat onwenselijke ruimte over in de arbeidsvoorwaarden van particuliere beveiligers.

Beveiligers in actie

Beveiligers op Schiphol bieden daarom vandaag een brandbrief aan Schiphol directeur Dick Benschop aan, waarin wordt opgeroepen de cao Particuliere Beveiliging als harde eis op te nemen.

Nieuwe contracten in 2020

In 2020 moeten nieuwe contracten worden gesloten met alle beveiligingsbedrijven op Schiphol. De luchthaven heeft daarvoor een aanbesteding uitgeschreven, waar bedrijven op in kunnen tekenen. Wat FNV betreft, had daarin geĆ«ist moeten worden dat bedrijven zich houden aan de cao Particuliere Beveiliging. Nu dat niet benoemd staat, bestaat de kans dat bedrijven onder de cao Evenementenbeveiliging intekenen. Deze cao biedt veel minder zekerheid en een veel lagere beloning. Zo kunnen bedrijven hun diensten goedkoper aanbieden. Schiphol heeft al aangekondigd dat de prijs een leidend onderdeel is in de selectie.

'Race naar beneden'

Joost van Doesburg, FNV-campagneleider Schiphol: ‘Zonder garantie op de cao Particuliere Beveiliging, komen we in een keiharde race naar beneden terecht. Dan wordt er opnieuw geconcurreerd op arbeidsvoorwaarden. Dat is een hele slechte zaak, niet alleen voor beveiligers en hun gezinnen, maar ook voor passagiers en hun veiligheid.’

Volgens de FNV zorgt dit voor lange wachttijden, hoge werkdruk en personeelstekorten. Van Doesburg: ‘Je wilt goed opgeleide en ervaren beveiligers op een plek als Schiphol hebben. En dat kost geld. Je kunt niet een beveiliger van Pinkpop zo maar even op de luchthaven aan het werk zetten. Als Schiphol de cao Particuliere Beveiliging niet als voorwaarde opneemt, volgen er nog deze zomer acties!’