Cao-enquête geeft waardevolle input voor onderhandelingen cao Bos en Natuur

Onderhandelingen starten op 21 maart

Door Redactie 5 maart 2024

In februari hebben we vanuit FNV Agrarisch Groen en cao-enquête gehouden onder de werknemers van de Bos en Natuurorganisaties in Nederland. Maar liefst 762 medewerkers, zowel leden als niet-leden, hebben de enquête ingevuld. Hartelijk dank daarvoor! Jullie input is voor ons van onschatbare waarde, omdat jullie het beste weten waar verbeteringen nodig zijn. Deze inzichten nemen we mee in de onderhandelingen die op 21 maart 2024 beginnen.

Waardevolle input enquête cao Bos en Natuur

Zo blijkt uit de cao-enquête

• Dat bijna 90% van de deelnemers behoefte heeft aan een dertiende maand of Individueel Keuze Budget (IKB).
  • Dat 82% van de deelnemers een onderzoek wil naar het functiehuis.
  • Dat maar liefst 80% van de deelnemers het eens is met de stelling dat de seniorenregeling moet worden aangepast naar een 80-90-100 in plaats van de nu geldende 80-90-90 regeling.
  • Dat 68% van de deelnemers nog geen lid is van de FNV, maar ons gelukkig wel weten te vinden nu het over deze belangrijke cao-onderhandelingen gaat.
  • Ruim 50% van de deelnemers geen geld overhoudt aan het einde van de maand, of zelfs geld tekort komt.

De top 5

De top 5 onderwerpen volgens jullie zijn:

1. Loon
  2. Invoering van IKB (Individueel Keuzebudget) of een dertiende maand
  3. Seniorenregeling
  4. Verbetering van de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer
  5. Duidelijke afspraken over onregelmatig werken

Wat staat er nu op de planning?

Met de input uit de enquête, gaan de actieve FNV-leden (kaderleden) en de bestuurder de voorstellenbrief opstellen. In deze brief staan onze eisen voor jouw nieuwe cao. De brief vind je binnenkort terug op onze website. We houden jullie via e-mail en door persoonlijke bezoeken aan jullie organisaties op de hoogte tijdens de komende onderhandelingen. Ben je FNV-lid? Controleer in Mijn FNV of jouw gegevens en e-mailvoorkeuren correct zijn ingesteld.

Samen voor een goede cao Bos en Natuur

Om een goede cao af te spreken, hebben wij jouw steun nodig. Onze beste steun is als je lid wordt van de FNV. Als FNV-lid sta je sterker en heb je meer invloed op de uitkomst van de cao-onderhandelingen. Samen met jou en alle andere FNV-leden kunnen wij opkomen voor betere arbeidsvoorwaarden, zodat jij en je collega’s krijgen waar jullie recht op hebben. Het lidmaatschap wordt aan het einde van het jaar voor ongeveer 40% door je werkgever vergoed.

Sluit je aan!