Nieuwe cao Bos en Natuur een feit

Nipte meerderheid leden stemt in met eindbod werkgevers

Door Redactie 4 augustus 2023

Een krappe meerderheid van de leden heeft ingestemd met het uiteindelijke voorstel van de werkgevers. Tot en met woensdag 2 augustus hadden de leden de mogelijkheid om hun stem uit te brengen over het eindbod. 52% heeft vóór gestemd, terwijl 48% tegen was. Dit betekent dat de meerderheid het eindbod heeft geaccepteerd en daarmee is de nieuwe cao voor Bos & Natuur een feit.

Nieuwe cao Bos en Natuur is een feit

Belangrijkste afspraken

Dit zijn de belangrijkste afspraken in de nieuwe cao Bos & Natuur:

Looptijd van 1 jaar, 1 juni 2023 tot 30 juni 2024

• Bosbouw: alle schalen 7%
  • Natuurmonumenten: schaal 1-5: 7%, schaal 6: 6,3% , schaal 7: 5,3% , schaal 8-12: 4,3%
  • Landschappen: schaal 2-5: 7%, schaal 6-7: 6,3% , schaal 8-9: 5,3% , schaal 10-12: 4,3%

WGA-premie (ca. 0,4%) voor de looptijd van deze cao voor rekening van werkgevers.

Functiegroep I van Bosbouw wordt toegevoegd aan functiegroep II waardoor deze schaal een extra functiejaar krijgt en functiegroep I wordt geschrapt.

De hoogte van de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer wordt €0,21 per 1 juli 2023 en €0,22 per 1 januari 2024. De reiskostenstaffel bij Bosbouw vervalt per 1 juli 2023.

Thuiswerkvergoeding van € 2,15 netto per thuisgewerkte dag.

Verlofsparen van ADV uit te breiden om tot 13 weken aaneengesloten verlof mogelijk te maken voor Landschappen. Natuurmonumenten kent deze regeling al.

Gedurende de looptijd van deze cao zullen de regelingen die gekoppeld zijn aan onregelmatig werken worden onderzocht om te beoordelen of en hoe er meer eenduidigheid en gelijkheid in gebracht kan worden voor Landschappen en Natuurmonumenten.

Draagvlak voor nieuwe cao beperkt

De resultaten geven aan dat slechts een kleine meerderheid akkoord is gegaan, en bovendien heeft ongeveer de helft van de leden niet gestemd. Het draagvlak voor de nieuwe cao is dus beperkt. Bij het voorbereiden van de volgende cao in juli 2024 zullen we zorgvuldig overwegen hoe we een breder draagvlak kunnen verkrijgen. Werknemers zullen meer betrokken worden bij de cao-onderhandelingen.

In de tussentijd blijven we actief. We zijn op de hoogte van knelpunten dankzij locatiebezoeken en opmerkingen bij het stemformulier. Bij sommige organisaties, zoals Natuurmonumenten en een aantal Landschappen, is functie-indeling een issue. Veel leden hebben geklaagd dat de functieomschrijving de werkelijke verantwoordelijkheden niet goed weergeeft, wat leidt tot een te lage indeling.

Er is werk aan de winkel!

We hebben laten zien dat druk uitoefenen effectief is om een beter resultaat te bereiken. Het is van groot belang dat werknemers zich aansluiten bij een vakbond, en FNV is de grootste en sterkste vakbond in Nederland. Bespreek dit met je collega's.

Wil je meedoen?

Misschien heb je interesse om contactpersoon te worden of vrijblijvend deel te nemen aan een bijeenkomst van de cao-commissie? Neem gerust contact op met je FNV-bestuurder Niels Minnaard  via agrarischgroen@fnv.nl.

Samen staan we sterk, word lid van de FNV!

De vakbond werkt samen met de leden om tot een goede cao te komen. Ook in de Bos en Natuur is dat niet anders. Hoe meer mensen lid zijn van de vakbond, hoe sterker we staan!