Komt er eindelijk toch een nieuwe cao Golfbranche?

Nieuwe onderhandelingspogingen zijn 24 mei gestart

Door Redactie 25 mei 2022

Jullie wachten al heel lang, vanaf 1 april 2020, op een nieuwe cao. Nu ruim 2 jaar later, namelijk op 24 mei 2022, was er een ‘eerste’ cao-onderhandelingsronde. Dat is natuurlijk vreemd, want wij weten allemaal dat we al een heel onderhandelingstraject achter de rug hebben om een nieuwe cao voor elkaar te krijgen.

grasmaaien golfbaan

Werkgevers kwamen toen niet verder dan een eindbod. Dat eindbod hebben jullie als vakbondsleden unaniem afgewezen.

Nieuwe kansen

Nu is er dus weer een nieuwe poging om tot een cao te komen. Werkgevers hebben na onze afwijzing van het eindbod de tijd genomen, ze hebben een andere partij ingehuurd en hebben een werknemersonderzoek laten doen. Het onderzoek is vorige week aan ons gepresenteerd. Wij hebben geen opzienbarende nieuwe inzichten kunnen ontdekken. Wij vragen als FNV altijd al onafhankelijk aan onze achterban wat er speelt en wat werknemers belangrijk vinden in een nieuwe cao.

De voorstellen

Op 24 mei jl. was dus de ‘eerste’ cao ronde. Wij hebben aangegeven:

• Het is de hoogste tijd om nu eindelijk een nieuwe cao af te spreken
  • De werknemers willen vooral een goede structurele loonsverhoging met koopkrachtbehoud en liefst ook koopkrachtverbetering.
  • Zeker in deze tijd van oplopende inflatie is de structurele loonsverhoging heel erg belangrijk.
  • De lagere inkomens verdienen een extra structurele verhoging (hogere loonschalen houden immers altijd een hoger bedrag over aan loonsverhogingen in procenten)
  • De structurele loonsverhoging gaat wat ons betreft in per 1 april 2020. Want sinds die tijd is er geen enkele structurele loonsverhoging afgesproken in de cao.
  • We vinden het belangrijk om afspraken te maken over duurzame inzetbaarheid, zoals een à la carte regeling voor iedereen en een seniorenregeling (80% werken tegen 90% salaris en 100% pensioen) voor ouderen.

Wat doet de werkgever?

Werkgevers hebben aangegeven dat ze nu ook snel een nieuwe cao willen afspreken. Ze hebben gezegd een “fatsoenlijke loonontwikkeling” te willen. Volgende keer zullen werkgevers met een loonbod komen en met andere voorstellen. We wachten af.

Volgende ronde 20 juni

Volgende onderhandelingsronde is op 20 juni. Daarna informeren we jullie weer.