Cao-traject en PAWW-regeling

update voor de leden

Door Redactie 17 maart 2022

Dit is ons eerste nieuwsbericht van dit jaar. Wij praten je graag bij over het cao-traject en de PAWW-regeling.

een golfbal vlakbij de putpaal op het groene gras

Situatie Cao-traject

Nog steeds is het de vraag wanneer er eindelijk een nieuwe cao zal zijn voor de Golfbranche. Waarom duurt dit zo lang? Dat komt omdat werkgevers vorig jaar een eindbod voor een nieuwe cao hebben gedaan. Dat eindbod is afgewezen door de (leden van de) vakbonden. Werkgevers waren niet bereid om een betere cao af te spreken voor de werknemers. Werkgevers hebben vervolgens een derde partij (namelijk De Unie) ingehuurd om een werknemersenquête (DigiC) te doen. Hier ben je waarschijnlijk al voor uitgenodigd. Het is aan eenieder zelf of je daaraan mee doet.

Eigen koers
De FNV en haar leden varen onze eigen koers. Wij laten ons nooit inhuren door werkgevers. Wij zijn onafhankelijk. We hebben een brief gestuurd aan werkgevers met ons standpunt over het inhuren van De Unie. Die brief kun je hier lezen

Cao-inzet
Wij bepalen onze eigen cao-inzet. We nodigen iedereen uit om mee te praten. Welke concrete wensen heb jij voor de nieuwe cao? Dat bespreken we online op:

Tussentijds bij- en meepraten
Tijdens de cao onderhandelingen organiseren we tussentijdse online bijpraat- en meepraatsessies.  De eerste daarvan vindt plaats op :

Uitnodigingen volgen nog later. Noteer alvast deze twee data en vertel het rond aan alle collega’s. Iedereen is welkom om online aan te schuiven. Bij de FNV moet je zijn voor de onafhankelijke koers. Samen staan wij sterk voor de belangen van alle werknemers. En dat heeft al jarenlang een goede cao voor iedereen opgeleverd.

Vervolg data
Het eerste cao overleg is op 24 mei. Het tweede cao overleg is op 20 juni. Voorafgaand wordt op 18 mei het rapport van het onderzoek van De Unie aan ons gepresenteerd. Wij zullen als FNV onze cao voorstellen natuurlijk tijdens de eerste cao ronde uitgebreid toelichten.

PAWW-regling

Er is goed nieuws te melden over de PAWW-regeling. Dat is de aanvullende verzekering voor werknemers met een WW- of WGA uitkering. Lees hier de achtergrondinformatie. De FNV heeft jullie werkgevers gevraagd de PAWW regeling voort te zetten. De werkgevers zijn hiermee akkoord gegaan. Hopelijk is dit een positieve voorbode voor de aankomende cao onderhandelingen.

Wil je reageren op de inhoud? Dat kan via agarischgroen@fnv.nl onder vermelding van 'golfbranche'.

Namens Marjolein Dubbelaar,
Bestuurder FNV Agrarisch Groen.