Stapje voor stapje naar de eindstreep

voor een nieuwe cao Bos en Natuur

Door Redactie 8 juli 2021

Op 6 juli was de 7e onderhandelingsronde voor een nieuwe cao Bos en natuur. Helaas heeft dat nog geen witte rook opgeleverd voor een nieuwe cao. Wel zijn we iets positiever gestemd, omdat aan beide kanten stapjes en stappen gezet worden. We hebben er nu enig vertrouwen in dat we uiteindelijk tot een goed resultaat kunnen komen. We hopen dat de 8e ronde wel voor een nieuwe cao kan zorgen.

Stapje voor stapje naar een nieuwe cao Bos en Natuur

Positieve punten

Over de volgende punten zijn we wel positief:

• Een professioneel bureau gaat met ons een gezamenlijk onderzoek doen naar duurzame inzetbaarheid in de Bos en Natuur. Hieruit zal blijken wat er nodig is om duurzame inzetbaarheid voor de werknemers te verbeteren.
  • Een gezamenlijk onderzoek naar verschillen tussen lagere en hogere loonschalen in de cao Bos en Natuur zal een goed inzicht bieden of er sprake is van scheefgroei in de loongebouwen en of er voor iedereen sprake is van een goed uurloon.
  • De jeugdlonen in de bosbouw worden definitief afgeschaft.
  • Werkgevers hebben verslechteringen ingetrokken zoals bijvoorbeeld het afschaffen van onregelmatigheidstoeslagen.

Verschillen

We zijn het nog niet eens over:

Helaas verschillen ons minimale loonbod en die van de werkgever nog:

Ons laatste minimale bod:

•  per 1 januari 2022: 2,5%
  •  per 1 januari 2023: 2,5%

Laatste bod werkgevers:

• per 1 januari 2022: 2%
  • per 1 januari 2023: 2%

Dat verschil is voor ons te groot. Wij willen niet onder ons laatste bod komen en daarom hebben we de werkgevers dringend verzocht om binnen eigen geledingen meer ruimte te krijgen zodat ze ons loonbod alsnog kunnen accepteren.

Verder zijn er nog wat onduidelijkheden wat betreft tekstuele voorstellen van werkgevers. Daar moeten we ook nog verder over praten.

8e ronde

Er is dus een 8e ronde nodig. Niet snelheid, maar zorgvuldigheid staat voorop. De zomerperiode breekt nu aan en we proberen om nog voor de zomervakantie verder te onderhandelen. Er zitten echter veel vertegenwoordigers van de werkgeversverenigingen en vakbonden aan tafel, die niet gelijktijdig vakantie hebben. Vanaf september kunnen we pas hoogstwaarschijnlijk verder.