Onderhandelingen cao Bos en Natuur van start

Stand van zaken na eerste ronde

Door Redactie 18 maart 2021

Op donderdag 4 maart 2021 zijn de onderhandelingen voor de nieuwe cao Bos en Natuur van start gegaan. Deze eerste cao-ronde was een verkenning van standpunten. Wij hebben onze voorstellen toegelicht, die tot stand zijn gekomen na overleg met onze kaderleden en leden. Ook de werkgevers hebben hun cao-voorstellen met ons gedeeld.

Bekijk hier de stand van zaken na de 1e cao onderhandelingsronde Bos en Natuur

Groot verschil in looptijd cao

De inzet van werkgevers verschilt op bepaalde punten best veel van onze cao-voorstellen. Zo willen werkgevers een langlopende cao van 3 jaar, met jaarlijks in april 1,5% loonsverhoging. Voor ons is de looptijd afhankelijk van de inhoud. Wij gaan uit van een 1-jarige cao met 5% loonsverhoging en bij een 2-jarige cao nogmaals 5%. Daar zitten werkgevers ver vanaf. Als werkgevers onvoldoende ruimte blijven bieden, willen wij geen lange looptijd afspreken.

Volgende ronde 23 maart

We zijn net begonnen en dan zijn er altijd grote en kleine verschillen tussen de inzet van werkgevers en werknemers. Sommige zijn te overbruggen, andere niet. Het is juist de kunst om in onderhandelingen een mooi cao-resultaat te bereiken. Wij gaan daar ons uiterste best voor doen. De tweede cao-ronde is op dinsdag 23 maart. We hebben met werkgevers afgesproken om dan met name in te zoomen op de onderwerpen loon en duurzame inzetbaarheid. We houden je op de hoogte.

Denk mee, doe mee!

Een goede cao komt er niet vanzelf. Jij kan actief meedenken en meedoen om de nieuwe cao mogelijk te maken. Door bijvoorbeeld deze nieuwsbrief naar je collega’s door te sturen. Heb je vragen aan of suggesties voor onze onderhandelingsdelegatie? Mail deze naar agrarischgroen@fnv.nl met als onderwerp ‘cao bos en natuur’. Vermeld in het bericht je naam, bedrijf waar je werkt en je telefoonnummer als je wilt dat we jou bellen.

Mail ons