De Week van de Teek: 19 tm 23 april 2021

Volg op 20 april ons webinar of geef je op voor een bedrijfsbezoek

Door Redactie 25 maart 2021

Van 19 tot en met 23 april is het de Week van de Teek. Voor werknemers in de agrarische en groene sector is de kans op tekenbeten groot. Daarom besteden we als FNV aandacht aan de risico’s en het voorkomen van tekenbeten. Wij organiseren op 20 april van 19.00 tot 20.00 uur een webinar. Daarnaast gaan we bij bedrijven langs om voorlichting te geven over teken.

de Week van de Teek: 19-23 april 2021

Wat is een teek?

Teken zijn kleine beestjes, die lijken op spinnetjes van 1 tot 3 millimeter groot en die jou kunnen bijten. De teek zuigt dan het bloed op. Teken kunnen ziekten overbrengen, onder andere de ziekte van Lyme. Ruim 1 miljoen mensen krijgen jaarlijks een tekenbeet. Als je voor je werk veel in het groen loopt, heb je meer risico op tekenbeten.

Veilig en gezond werken in het groen

Je werkgever moet zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. Werkgevers kunnen niet voorkomen dat er teken zijn, maar wel maatregelen treffen om te voorkomen dat je wordt gebeten en ziek wordt van een tekenbeet. Denk bijvoorbeeld aan zo min mogelijk mensen inzetten op plekken waar veel teken zitten. Of werkzaamheden plannen in koude perioden. Dan zijn teken minder actief. De werkgever moet ook goede informatie geven over de risico’s van een tekenbeet en je erop wijzen dat je jezelf controleert op tekenbeten na werken in het groen. Ook bedekkende kleding kan helpen een tekenbeet te voorkomen.

Goede beschermende kleding tegen tekenbeten

De werkgever kan kleding verstrekken die geïmpregneerd is met permethrine. Permethrine is een stof waar de teken van doodgaan. Krijg je werkkleding, die geïmpregneerd is met permethrine? Controleer dan of de kleding is behandeld volgens de NEN 8333 norm. Deze norm stelt eisen aan de kleding, zodat jouw gezondheid als drager gewaarborgd is en de beschermende werking zo lang mogelijk behouden blijft. De FNV heeft meegewerkt aan deze norm.

De ziekte van Lyme als beroepsziekte

De ziekte van Lyme is een beroepsziekte wanneer je die hebt opgelopen door een tekenbeet tijdens je werk. Zo is het ook gegaan bij Gerrit-Jan. Hij was altijd buiten voor zijn baan als uitvoeringscoördinator Groen en Cultuurtechniek. In de zomer van 2009 werd hij ziek. De ziekte van Lyme werd in eerst instantie niet herkend, waardoor de behandeling pas laat startte. Gerrit-Jan heeft nu blijvende klachten, omdat hij te laat is behandeld. Onder andere zijn spraak, gehoor en gezichtsvermogen zijn aangetast en hij heeft altijd pijn. Prikkels kan hij slecht verdragen. Met de hulp van FNV Bureau Beroepsziekten is de werkgever met succes aansprakelijk gesteld.

Aanmelden voor webinar of bedrijfsbezoek

De FNV organiseert op 20 april van 19.00 tot 20.00 uur een webinar over teken. Daarnaast gaan we bij bedrijven langs om voorlichting te geven. Wil je de webinar bijwonen of dat we langskomen bij jouw bedrijf?

Meld je aan

Meld het als je onveilig werkt!

Doet jouw werkgever niets om jou te beschermen tegen tekenbeten? Geef het aan ons door via het meldpunt onveilig werk! Jouw melding is altijd anoniem, dus je werkgever komt er nooit achter dat jij degene bent die de situatie aan ons heeft doorgegeven. Samen kunnen we werken aan een veilige werkomgeving!

De Week van de Teek wordt jaarlijks georganiseerd door Stigas i.s.m. landelijke organisaties.