Dierenparken moeten cao naleven. Ook in crisistijd

Door Redactie 24 juni 2020

Langzaam maar zeker worden steeds meer dingen ‘normaal’. Waarbij we nog wel altijd een afstand van 1,5 meter moeten bewaren. Veel parken zijn weer open maar er is nog veel onzeker over de toekomst. We krijgen veel vragen van je collega’s over acties van werkgevers. Omdat we het belangrijk vinden dat jij je rechten kent, hier een paar voorbeelden

Loonsverhoging

Veel leden hebben ons gebeld om te zeggen dat de afgesproken loonsverhoging niet wordt doorgevoerd. Maar dat moeten werkgevers wel doen. We hebben afgesproken datje per 1 januari 2020 3% meer gaat verdienen. Deze loonsverhoging staat in het eindbod, dat zowel de vakbonden als de werkgevers begin maart hebben goedgekeurd. Vanaf dat moment is de loonsverhoging dus definitief. Check jouw loonstrook om te zien of jij deze loonsverhoging hebt ontvangen. Niet? Dan moet dat zo snel mogelijk alsnog gebeuren.

Afwijken van de cao

Vanuit meerdere parken hoorden we dat werkgevers andere regels invoeren dan in de cao staan. Werkgevers doen dat omdat ze dat nodig vinden door de coronacrisis. Maar de werkgever mag alleen positief afwijken van de cao, waarbij jij dus betere arbeidsvoorwaarden hebt dan in de cao staat. Hij mag niet negatief afwijken. Ook niet als dat is afgesproken met een or of pvt (personeelsvertegenwoordiging). De cao wordt immers met vakbonden afgesproken en niet met de or of pvt. Je kan dus niet worden verplicht tot het inleveren van je arbeidsvoorwaarden.

Mocht een park dreigen om te vallen, dan kan de werkgever contact opnemen met de vakbonden om de situatie te bespreken en te kijken naar passende oplossingen waarmee we jullie werkgelegenheid redden. Het is niet de bedoeling en niet toegestaan dat een werkgever eenzijdig jullie arbeidsvoorwaarden verslechtert onder het mom van de coronacrisis.

Wel of niet een loonoffer doen?

Vind je het zelf wel een goed idee om arbeidsvoorwaarden in te leveren om het dierenpark te redden? Dat is heel nobel en loyaal van jou, maar wees je dan óók bewust dat je dat geheel vrijwillig doet. Je krijgt er geen zekerheden voor terug. Want wie zegt dat het park niet alsnog ‘omvalt’? Daarnaast loopt je het risico op een lagere WW uitkering als je ondanks jouw vrijwillige loonoffer alsnog je baan verliest. Denk hier dus niet te licht over.

Algemene informatie

Als je vragen hebt en advies wilt over je werk in coronatijd, kun je natuurlijk bij ons terecht. Bekijk onze pagina’s over corona. Je kunt daar ook misstanden melden. En als het nodig is kun je natuurlijk als FNV lid (juridisch) advies krijgen. Neem daarvoor contact op met het contactcenter