Cao-nieuws: respectloze voorstellen voor nieuwe cao Glastuinbouw

Geen nieuwe cao Loonwerk en eindbod cao Groothandel Bloemen en Planten

Door Redactie 03 oktober 2019

De zomer is voorbij. Dat betekent dat FNV Agrarisch Groen weer druk bezig is met de onderhandelingen over jouw arbeidsvoorwaarden. We geven je een update over het laatste cao-nieuws bij Glastuinbouw, Loonwerk en Groothandel Bloemen en Planten.

Cao-nieuws Agrarisch Groen

Voorlopig geen onderhandelingen cao Glastuinbouw

Het gat tussen onze cao-voorstellen en die van je werkgever is te groot. Daarom onderhandelen we niet verder over een nieuwe cao Glastuinbouw. In de voorstellen van de werkgevers staan alleen verslechteringen. We hebben de werkgevers opgeroepen om met nieuwe voorstellen te komen. Sander Martins, bestuurder FNV Agrarisch Groen: ‘Uit de 7 verslechteringsvoorstellen van de werkgevers blijkt geen enkel respect voor hun medewerkers. Het gaat alleen om nemen, er staat niets van perspectief of investering tegenover. De voorstellen staan zo ver af van onze redelijke inzet, dat wij onderhandelen niet mogelijk achten. Wij gaan in overleg met onze leden over deze situatie.’

Heb jij al ideeën hoe we de druk op kunnen voeren? Laat het weten via sander.martins@fnv.nl

Geen nieuwe cao Loonwerk

We zijn inmiddels al maanden bezig met de onderhandelingen voor een nieuwe cao Loonwerk. Het lukt niet om afspraken te maken met de werkgevers over de belangrijkste punten in de cao. De huidige cao Loonwerk is nu verlopen. Zo lang er geen afspraken zijn gemaakt voor een nieuwe cao, gelden de afspraken uit de oude cao nog steeds.

Op korte termijn verwachten wij geen nieuwe gesprekken. Maar, we kunnen het hier niet bij laten. Zonder jouw hulp kunnen wij niet verder. Laat merken dat je achter ons staat. Stuur een steunbetuiging naar loonwerk@fnv.nl.

Eindbod cao Groothandel Bloemen en Planten

We hebben voor de laatste keer onderhandeld over je nieuwe cao Groothandel Bloemen en Planten. De werkgevers hebben een eindbod gedaan. Het bod komt niet overeen met onze looninzet. Toch hebben we besloten dat we het aan jou en je collega’s voorleggen. Je kunt je stem uitbrengen tot maandag 14 oktober.

Geef je mening

En verder…

De onderhandelingen voor de cao Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten zijn voor de zomer vastgelopen. We willen opnieuw in gesprek met de werkgevers. We houden je op de hoogte.

Looneis FNV

De looneis, wat is dat eigenlijk? Lara zoekt het voor je uit. Ze vraagt Zakaria, die gaat over arbeidsvoorwaarden zoals loon, alles wat jij wilt weten. Waarom wil de FNV dat de lonen stijgen? Moet je er vakbondslid voor zijn? En natuurlijk hoe veel wil de bond dat de lonen stijgen?