Keurmerk huisvesting agrarische arbeidsmigranten voor het eerst uitgereikt

Door Redactie 09 juli 2019

Dit jaar is voor het eerst het Agrarisch Keurmerk Flexwonen uitgereikt. Dit keurmerk moet ervoor zorgen dat de kwaliteit en veiligheid van huisvesting arbeidsmigranten op het bedrijf wordt verbeterd.

Agrarisch Keurmerk Flexwonen

FNV werkt mee aan keurmerk

In de sector Open Teelten werken veel arbeidsmigranten op tijdelijke basis. Veel werkgevers bieden huisvesting aan op het bedrijf. Al langere tijd bestaat er een keurmerk SNF voor de uitzendsector die eisen stelt aan de kwaliteit van de huisvesting. Nu is er dus ook een keurmerk voor de Agrarische sector. De FNV heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van het keurmerk.

Huisvesting negatief in het nieuws

‘De laatste tijd is de huisvesting voor seizoenkrachten regelmatig negatief in het nieuws’, zegt Marcella Bense, bestuurder FNV Agrarisch Groen. ‘Wij hopen met het keurmerk de kwaliteit van de huisvesting te verbeteren.’ De norm is opgenomen in de cao. In de cao is ook een maximumprijs voor de huisvesting geregeld. Namelijk 20% van het wettelijk minimumloon. Werkgevers mogen de huur verrekenen op het loon. Dit mogen zij alleen doen wanneer zij de huisvesting laten certificeren.