Cao-nieuws: nieuwe cao Royal FloraHolland

Onderhandelingen cao Loonwerk en Bos & Natuur

Door Redactie 21 februari 2019

FNV Agrarisch Groen heeft de afgelopen maanden weer volop onderhandeld over jouw arbeidsvoorwaarden. We geven je een update over het laatste cao-nieuws.

cao-nieuws

Nieuws over Loonwerk: bekijk de vlogs

Nelly van Veen, bestuurder FNV Agrarisch Groen, vlogt over de ontwikkelingen rondom de cao-onderhandelingen voor de cao Loonwerk. Wil jij op de hoogte blijven? Kijk dan naar de vlogs van Nelly.

Agterberg ziet niets in onze voorstellen

We zijn begonnen met de onderhandeling voor jouw nieuwe cao Agterberg. Tijdens de eerste ronde heeft je werkgever positief gereageerd op de afspraak om de vakantiedagen niet te laten vervallen. Ook het beschrijven van de functies en daaraan koppelen van een loongebouw wordt nog dit jaar gerealiseerd.

Helaas zijn alle andere voorstellen volgens je werkgever overbodig. Tijdens het volgende cao-overleg gaan we het hebben over de looptijd van de cao, je loonsverhoging en doorbetaling van het loon in het 2e ziektejaar. Je werkgever wil een cao voor 3 jaar en heeft een loonbod gedaan van driemaal 2%. Na het overleg informeren we je over de laatste stand van zaken.

Update onderhandelingen Bos & Natuur

In de afgelopen periode hebben we onderhandeld over een nieuwe cao Bos en Natuur. Je werkgever vertelde ons dat er weinig ruimte is voor een loonsverhoging. Een ander punt is dat bij Natuurmonumenten nog sprake is van toezeggingen vanuit een oud salarisgebouw ten opzichte van het huidige loongebouw. Dit betekent dat collega’s meer kunnen verdienen dan de in de cao genoemde lonen. Natuurmonumenten wil het hogere salaris vastzetten totdat het schaalsalaris het totale loon overstijgt. De werkgevers in Bos en Natuur willen dit eerst afhandelen voordat we over andere onderwerpen kunnen onderhandelen.

Op 1 maart staat de volgende cao-ronde gepland. We houden je op de hoogte. Heb je vragen, opmerkingen of suggesties? Stuur een mail naar Patrick Meerts: patrick.meerts@fnv.nl

Goed nieuws bij FloraHolland

Jij en je collega’s bij RFH hebben ingestemd met de nieuwe cao en de nieuwe pensioenregeling. Voor beide afspraken zijn we de uitvoeringsregels aan het opstellen. Zo wordt het voor iedereen duidelijk wat de regeling inhoudt, aan welke voorwaarden je moet voldoen en waar je terecht kunt met vragen.

Reparatie 3e WW-jaar bij FloraHolland

De reparatie van het 3e WW-jaar en WW-opbouw is per 1 januari 2019 van start gegaan is. Dit betekent dat RFH de werknemerspremie van 0,3% van je brutosalaris gaat inhouden. RFH maakt vervolgens de premie over aan de stichting PAWW. Meer informatie over reparatie WW en WGA (pdf).