Op vrijdag 4 februari jl. hebben vakbonden en werkgevers (VWOV) overlegd over een nieuwe cao openbaar vervoer v.a. 1 juli 2021 en oude afspraken (RVU en Generatiepact).
Op vrijdag 4 februari jl. hebben vakbonden en werkgevers (VWOV) overlegd over een nieuwe cao openbaar vervoer v.a.1 juli 2021 en oude afspraken (RVU en Generatiepact). Tijdens dit overleg hebben de werkgevers ons “verrast” met een eindbod aarin zij ook een eind-loonbod voor 2022 hebben gedaan!
Bekijk hier het eindbod van de werkgevers.
De laatste loonsverhoging was per 1 januari 2020 1,5%. Sindsdien is er geen loon meer bijgekomen omdat partijen hadden afgesproken dat er voor het laten vallen van een loonsverhoging een RegelingVervroegdUittreden -RVU- /GeneratiePact-GP regeling zou komen.
Loonbod: 400 euro bruto eenmalig voor 2021, parttimers pro rato en NIET voor uitzendkrachten
2022: eerste helft 800 euro bruto eenmalig, parttimers pro rato en NIET voor uitzendkrachten.
Structureel 2,8% per 1 juli 2022.
Er is een eindbod op loon gekomen zonder dat we daarover hebben kunnen onderhandelen. Er is dus geen mogelijkheid geweest om te onderhandelen over zaken die de sector aantrekkelijker maken voor werknemers. We hebben zelfs niet met de leden kunnen afstemmen hoe hoog de looneis voor 2022 zou moeten zijn.
De leeftijd in de huidige gp-regeling wordt in 2024 opgehoogd naar 62 i.p.v. zoals nu in de cao staat in 2023.
Werkgevers willen in de cao van 2023 eventueel – onder voorwaarden voor wat hoort wat - afspraken maken over een generatiepact 60-80-100-regeling.
De FNV inzet was vanaf het begin er kan geen RVU-regeling komen zonder GP-afspraken omdat de RVU-regeling maar voor een zeer kleine groep mogelijk is!
Werkgevers geven aan met de term werkklimaat dat ze o.a. streven naar meer efficiency, produktiviteitsverhoging (bijv. meer DienstRegelingsUren per chauffeur) en grotere flexibiliteit van personeel en concessies.
FNV: de rek is eruit: hoeveel meer flexibiliteit kun je van mensen eisen?
Het Sectorbestuur van FNV Streekvervoer is unaniem negatief over het eindbod. Eerst is de Sectorraad FNV Streekvervoer nog aan zet. Zij beslissen op 17 februari a.s. hoe het eindbod voor wordt gelegd. Uiteindelijk hebben jij - als lid - het laatste woord.
Het zal een moeilijke keuze worden. Enerzijds verkeren we in een crisis, anderzijds biedt het akkoord geen oplossingen voor de echte problemen (personeelskrapte, werkdruk, aantrekken van jongeren).
Heb jij nog vragen en of opmerkingen, laat het ons weten.
Marco Bouma - Marijn van der Gaag – Jack d’Hooghe - Tijs de Vries – Maarten Sweep en Jolien de Graaf Bierbrauwer
Jij of je collega kan contact opnemen met de FNV-bestuurder, kaderlid of via het emailadres van waaruit deze nieuwsbrief verstuurd is.
Wil jij een grotere, sterkere FNV bij jou op de werkvloer en in jouw sector? Nodig dan jouw collega’s uit om ook lid te worden.
En mooi meegenomen: als dank ontvang jij 10 euro van ons!
Wil je graag op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in de sector en jouw bedrijf? Zorg dat wij jouw (juiste) mailadres hebben! Op MijnFNV kun je je gegevens bekijken en aanpassen.
Heb je problemen met het aanmaken van je profiel of met inloggen? Bekijk deze video of bel ons Contactcenter op 088 368 0 368.