Opinie: De Nederlandse Bank; AOW en pensioen.

Volgens een directeur zijn onze pensioenen te duur.

Door Redactie 1 april 2019

Volgens een directeur van de Nederlandse Bank zijn onze pensioenen te duur.

De Nederlandse Bank probeert recht te praten wat krom is bij AOW en pensioen.

Volgens een directeur van de Nederlandse Bank, zijn onze pensioenen te duur. Er zijn minder mensen om pensioenen te betalen. Een bericht dat past in pogingen van het kabinet om de pensioenen en AOW te verslechteren.

Wat niet genoemd wordt, is dat in Nederland de laagste rekenrente toegepast moet worden van de Nederlandse Bank. Als de gemiddelde rekenrente wordt toegepast, stijgt de dekkingsgraad met 16%.

Wat niet genoemd wordt, is dat de vermogens van de pensioenfondsen in 10 jaar van 800 miljard toegenomen zijn tot een kleine 1500 miljard. Een toename die haaks staat op de bewering dat er te weinig geld in de pensioenfondsen zit.

Minder jeugd

De bewering is omdat er minder jeugd is er minder aan pensioen binnenkomst is en zal zijn. Haaks hierop staat de toename van de pensioenvermogens en dat er kortgeleden met bombarie gemeld is dat nog nooit zoveel mensen aan het werk zijn. Die betalen premie.

Jeugd betaalt voor ouderen doordat hun inleg langer rendeert is de dooddoener die wordt gebruikt. Wat niet gezegd wordt dat elke oudere ooit jong is geweest en heeft dus lang pensioenpremie ingelegd die lang rendeerde. De wrange werkelijkheid is dat het de regering is die jeugd benadeeld. De opbouw van het aanvullende pensioen is met 17% verlaagd wat vooral ten koste gaat jeugd.

AOW-leeftijd twee keer versneld verhoogd

De AOW-leeftijd is twee keer versneld verhoogd wat vooral ten koste van mensen gaat die lichamelijke arbeid doen. Mensen die op jongere leeftijd met werk beginnen en een langere levensverwachting hebben. Voor hen is de AOW het belangrijkste deel van het pensioen. Tijdens het spel zijn de spelregels gewijzigd door regeringen. Het gevolg de Nederlandse AOW-leeftijd wordt 8 jaar eerder 67 jaar dan in de ons omringende landen. Daarbij komt nog dat sinds 2015 echtparen waarvan één partner AOW gerechtigd is, het met een halve AOW moeten doen totdat beide partners AOW gerechtigd zijn. Ook dit treft vooral mensen die lichamelijke arbeid doen. Van hen is 70% éénverdiener.

Wat ook niet gezegd wordt door de directeur van De Nederlandse Bank is dat de regering het gelijke percentage pensioenpremie (doorsneepremie) wil afschaffen. De regeling wil dat jeugd weinig premie betaald en ouderen veel. Niet goed voor de arbeidsmarkt, lijkt mij. Daarbij komt dat het kabinet de kosten niet betaalt van compensatie 60 tot 100 miljard die volgens het CBS nodig is om nadelen (tijdens het spel worden weer de spelregels gewijzigd) voor mensen vanaf 45 jaar. Nee, de minister wil die afwentelen op de pensioenen.

Er zijn miljoenen bezuinigd op AOW en pensioen. Volgens de Nederlandse Bank kosten de eisen van de vakbonden te veel. Vergeten wordt dat AOW en pensioen als melkkoe gebruikt zijn en dat herhaling dreigt. Vakbonden willen de kwalijke gevolgen van veel te veel bezuinigen ongedaan maken. Vakbonden vragen bevriezen van de AOW leeftijd op 66, aanpassing van het leeftijdverhogingsmechanisme (1 jaar gemiddeld langer leven moet niet tot 1 jaar later AOW leiden), schrappen van boetes op collectieve regelingen zodat oplossingen voor zware beroepen overeengekomen kunnen worden, indexering van pensioenen, pensioenen van toepassing in bedrijven ook verplichten voor uitzendkrachten en ZZP-ers, de kosten compensatie afschaffen van de gelijke pensioenpremie niet afwentelen op de pensioenen.

Vakbonden vragen niets meer en minder, dan een deel van de miljarden die afgepakt zijn terug te geven.

A.P. van Dijk, Drachten.