Rechter in zaak Jumbo: AVR is geen cao

Door Redactie 06 februari 2019

Het is de laatste tijd vaker voorgekomen: bedrijven sluiten een arbeidsvoorwaardenregeling (AVR) af met hun or maar er is geen cao afgesloten met de vakbonden. Maar wat is een AVR? En kan de or wel over arbeidsvoorwaarden beslissen? En wat speelt er op de achtergrond?

Wat is een AVR?

In de wet cao en de Wet op de Ondernemingsraden kom je de AVR niet tegen. Een AVR bestaat dus eigenlijk niet. Het is een nieuw verschijnsel dat sommige werkgevers ingevoerd proberen te krijgen. Eigenlijk is een uitgeklede cao. De oude cao lijkt gekopieerd te zijn. Er is een kleine loonsverhoging in verwerkt, maar verder zitten er alleen maar verslechteringen in.

Ondertussen doet het bedrijf  voorkomen dat er met de or over een AVR is onderhandeld. Maar de or gaat hier niet over. De enige situatie waarin een werkgevers-AVR kan bestaan, is als er nooit een cao is geweest en er nul medewerkers van het bedrijf lid zijn van een vakbond.

De vakbond gaat over primaire arbeidvoorwaarden

Een AVR is geen cao en kan ook niet in de plaats van een cao komen. De vakbond gaat over de cao, zo staat in diverse wetten beschreven, waaronder de Wet Cao. Hierin staat dat een cao alleen afgesloten kan worden door een vakbond die dat in zijn statuten heeft staan. Eigenlijk staat er in deze wet dat de vakbond over primaire arbeidsvoorwaarden gaat en niet de or.

Laat je niet uitspelen

Sommige werkgevers weigeren een fatsoenlijke cao af te sluiten. Ze vinden bijvoorbeeld dat de vakbond teveel loon vraagt. Door met de or in zee te kunnen gaan en een AVR af te sluiten, willen ze de vakbonden omzeilen. Zo wordt de or tegen de vakbonden uitgespeeld. En daar worden de werknemers de dupe van.

Een goede cao

We merken dat sommige or-leden zich laten overhalen om het te hebben over primaire arbeidsvoorwaarden. Het voelt ‘belangrijk’, maar is gevaarlijk. Met een schijn-cao, namelijk een AVR, kom je als or niet op voor de werknemers maar steun je de ondernemer met zijn korte termijn beleid. Ga voor een sociaal duurzame onderneming met een goede, door de vakbonden afgesloten cao. Daar worden we met z’n allen beter van, ook de onderneming.

Lees ook de uitspraak van de rechter in de zaak Jumbo.

Of lees verder voor meer inhoudelijke verdieping