Yessika Hoyos bezoekt FNV

Door Redactie 14 december 2018

Op vrijdag 7 december bezocht de Colombiaanse advocate Yessika Hoyos de FNV en Mondiaal FNV in het Centraal Vakbondshuis in Utrecht. Een vergaderzaal in het Centraal Vakbondshuis draagt de naam van haar vader, de vermoorde vakbondsactivist Jorge Dario Hoyos. Het advocatencollectief waarbij Yessika werkt wordt door de FNV gesteund. Yessika bezocht de vergaderzaal en een bijeenkomst van het FNV Ledenparlement.

Yessika Hoyos met FNV penningmeester Coen van der Veer bij een bord met informatie over haar vader
Yessika Hoyos en FNV penningmeester Coen van der Veer bij een bord met informatie over haar vader, vakbondsleider Jorge Dario Hoyos.

Jorge Dario Hoyos was een bekende Colombiaanse vakbondsactivist, die in 2001 door paramilitairen is vermoord vanwege zijn vakbondsactiviteiten. Yessika werkt bij CCAJAR, een advocatencollectief dat de Colombiaanse vakbeweging bijstaat in haar strijd tegen schending van vakbondsrechten en straffeloosheid. Het solidariteitsfonds van de FNV sector Diensten geeft financiële ondersteuning aan CCAJAR.

Inspireren

Een van de vergaderzalen in het Centraal Vakbondshuis is naar Jorge Dario Hoyos vernoemd en natuurlijk heeft Yessika de zaal met de naam van haar vader bezocht. De vergaderzalen op het Centraal Vakbondshuis dragen allemaal namen van personen die in het verleden veel hebben betekend voor de Vakvereniging, waaronder een aantal internationale vakbondsmensen. Hiermee laat de FNV zien hoe zij deze mensen eert en zich door hen laat inspireren.

Yessika Hoyos in de Jorge Dario Hoyos vergaderzaal in het Centraal Vakbondshuis van de FNV

Yessika Hoyos in de Jorge Dario Hoyos-vergaderzaal

'Mijn vader leeft voort'

In de liften en in het zaaltje op het Centraal Vakbondshuis hing een poster met informatie over Jorge Dario Hoyos. Yessika maakte diepe indruk op het Ledenparlement met een korte toespraak over de zorgwekkende vakbondsrechtensituatie in Colombia en haar vader. Ze vertelde dat ze erg ontroerd was door de manier waarop de FNV Jorge Dario’s herinnering in leven houdt: “Zolang hij op deze manier wordt herinnerd, leven mijn vader én zijn strijd voort”.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.