Werkgevers moeten meer begrip tonen voor privéleven werknemers

portret Anne Leenen
Door Anne Leenen 03 september 2018

'Er moet op de werkvloer meer aandacht komen voor de gevolgen van werk en werkdruk op het privéleven van werknemers. Werkgevers zouden de combinatie van werk en zorg beter moeten faciliteren en werknemers meer zekerheid geven over hun werk en hun werktijden.' Dit zegt Zakaria Boufangacha in reactie op het onderzoek van onderzoeksbureau Kantar.

Bijna de helft van alle werknemers zegt dat hun privé- en gezinsleven lijdt onder het werk dat ze mee naar huis nemen. Ruim een kwart van de werknemers voelt zich door de werkdruk tekort schieten als ouder. Doordat de grenzen tussen werk en privétijd vervagen staat naast het gezinsleven ook de gezondheid van werknemers onder druk.

Meer collega's, minder werkdruk

Boufangacha: 'Het is prima als werknemers in tijden van drukte een keer thuis overwerken. Of, wanneer ze er zelf voor kiezen, ’s avonds de laptop open doen zodat ze ’s middags bij de kinderen kunnen zijn. Maar het gaat verkeerd wanneer er werk mee naar huis wordt genomen omdat het anders niet afkomt. Dan moet de werkgever ingrijpen en de werkdruk verlichten door extra collega’s in echte banen aan te nemen.'

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.