Vakbonden eisen sociale Benelux

portret Harrie Lindelauff
Door Harrie Lindelauff 08 januari 2019

De Benelux bestaat 60 jaar. De vakbonden in België, Nederland en Luxemburg verwelkomen het nieuwe Benelux-verdrag, dat zich richt op een uitbreiding van grensoverschrijdende samenwerking. Maar ze waarschuwen de regeringen voor de gevolgen van een doorgeslagen flexibilisering, precaire arbeidsconstructies en platformeconomieën.

De vakbonden (ABVV, ACV, ACLVB, FNV, CNV, VCP, LCGB, OGBL) roepen de Benelux-regeringsleiders op om deze drie punten gezamenlijk te bestrijden en te zorgen voor waardig werk in de interne markt. In het Benelux-werkprogramma van de komende jaren moet voorzien zijn in kwaliteitsvolle banen in een arbeidsmarkt zonder grenzen.

De Benelux-lidstaten zijn, samen met de sociale gesprekspartners, de voortrekkers. Zo kunnen zij gezamenlijk schijnconstructies, die arbeid precair maken en tot misbruik leiden, krachtig aanpakken.

Detacheringsrichtlijn

De vakbonden vinden het erg jammer dat de Hongaarse en ook de Poolse regering zich verzetten tegen de herziening van de Detacheringsrichtlijn. De Oost-Europese vakbonden hebben daarentegen de strijd tegen sociale dumping verder opgedreven.

Er is een Europese Arbeidsautoriteit opgericht, die een weerspiegeling is van de Benelux-verklaring van 2014. Daarin eisten de vakbonden al de oprichting van een sociale Europol als Europese sociale inspectiedienst.

Het volgende punt is het versterken en uitbreiden van de grensoverschrijdende samenwerking van de inspectiediensten. De vakbonden dringen hier al een tijd op aan.

Arbeidsmarktfraude

Arbeidsmarktfraude stopt niet aan grenzen. De inspectiediensten in Luxemburg, Belgiƫ en Nederland hebben al enkele gezamenlijke controles uitgevoerd. Uitwisseling van gegevens, het delen van analyses en intensieve contacten zorgen ervoor dat overtredingen worden opgespoord.

Binnen de grenzeloze Benelux-arbeidsmarkt, met waardig werk als kern, is de betrokkenheid van de vakbonden meer dan broodnodig. De verklaring is hier heel duidelijk over. Wij hebben hoge verwachtingen over de rol die wij als Benelux-partners kunnen spelen.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.