Uitzend-cao 2019 in de maak!

Door Redactie 8 oktober 2018

In november 2017 zijn er nieuwe afspraken – inlenersloon, vakantiedagen, beschikbaarheid en verrekenen boetes – in de ABU cao gemaakt. De tijd was te kort voor alle wensen. Vooral omdat de wens om van de ABU en de NBBU éénzelfde cao te maken veel tijd kost. Maar straks hebben alle uitzendkrachten dezelfde rechten en plichten, ongeacht via welk uitzendbureau je werkt.

Voor onderhandelingen over de cao ingaande 1 juni 2019 (ABU en NBBU) nemen wij alle onvervulde wensen mee. Ook nu is het belangrijkste punt meer werk- en inkomenszekerheid voor uitzendkrachten.

Update harmonisatie

Na november 2017 hebben we niet stilgezeten. Het gelijkmaken van de afspraken in de ABU- en NBBU cao, is verder ingevuld, maar nog niet klaar. Op dit moment zijn beide cao’s herschreven naar 1 tekst en we hebben een overzicht van alle inhoudelijke verschillen tussen beide cao’s.

Deze verschillen worden nu meegenomen in de aanstaande cao-onderhandelingen. Een belangrijk doel bij het herschrijven van de cao was om deze beter leesbaar te maken. Bovendien is weggelaten wat overbodig is en zijn regelingen vereenvoudigd. Dit moet leiden tot een betere naleving van de cao door uitzendbureaus en inleners.

Aandachtspunten

Ook is er gewerkt aan een aantal onderwerpen die we nog niet concreet hadden afgesproken maar voor de cao 2019 verder willen uitwerken: verbeteren pensioenregeling, repareren van de WW en reële prijs-kwaliteit verhouding voor huisvesting via uitzendbureaus.

Poll inlenersloon

Op 1 februari 2018 (ABU) en op 1 juli 2018 (NBBU) is er een belangrijke wijziging in de cao gekomen. Vanaf dat moment zijn de uitzendwerkgevers verplicht om zich in te spannen om uitzendkrachten de juiste beloning te geven. Onderdeel daarvan is dat uitzendkrachten een uitzendbevestiging ontvangen, voordat zij aan de slag gaan bij een inlener.

De uitzendbevestiging bestaat uit 14 onderdelen. De belangrijkste punten hiervan zijn:
• De functie die je gaat uitvoeren
• Loonschaal van de functie in het loongebouw van de opdrachtgever
• De overeengekomen arbeidsduur
• Welke cao of beloningsregeling van toepassing is
• Bruto uurloon van werknemer
• Eventuele toeslagregeling en kostenvergoedingen

Als er iets wijzigt aan de bovengenoemde onderwerpen, bijvoorbeeld door een loonsverhoging, moet de opdrachtgever jou hierover informeren.

Wij zijn benieuwd of deze afspraak zorgt dat jij nu ook het loon ontvangt waar jij recht op hebt? Daarom hebben wij een poll opgezet (klik op onderstaande hyperlink).

Doe mee aan de poll

Het is belangrijk dat wij zo veel mogelijk reacties ontvangen, zodat we weten of wij de afspraak in de cao moeten verbeteren. Deel de poll daarom met jouw collega’s en vraag hen om deze in te vullen.

Cao per 1 juni 2019

Begin oktober 2018 starten we met de onderhandelingen voor de volgende cao. Als deze vlot verlopen hebben we eind dit jaar een akkoord en is er op 1 juni 2019 een nieuwe cao voor alle uitzendkrachten.

We leggen geen nieuwe voorstellenbrief op tafel want in de brief van 2017 staat wat jullie, via onze enquête hebben aangegeven, aan verbeteringen willen in de cao. Na een akkoord in 2017 over slechts vier van de voorstellen moet het akkoord 2019 meer van jullie wensen bevatten!

Waar gaat het in het kort over: EERLIJK LOON & MEER ZEKERHEID

• Gelijk loon voor gelijk werk, waaronder alle geldende toeslagen en een eindejaarsuitkering.
• Meer zekerheid in fase A of 1 en 2, betere contracten en betaald worden voor de tijd dat je beschikbaar en bereikbaar bent voor een eventuele oproep.
• Bij een onderbreking in fase B of 3 minder snel terugvallen naar fase A
of 1 en 2.
• Verbeteren van de ziekteregeling door onder andere het afschaffen van de wachtdagen en één jaar aanvulling tot 100% te krijgen.
• Betere pensioenregeling waarin iedere uitzendkracht een goed pensioen kan opbouwen.
• Bij huisvestingskosten moet de prijs passen bij de kwaliteit van het gehuurde.
• Betere informatie over en betere scholing- en opleidingsmogelijkheden.

Heb jij nog suggesties of opmerkingen ten aanzien van de voorstellen?
Stuur een bericht aan uitzend@fnv.nl

We houden je op de hoogte van de onderhandelingen.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.