September en oktober actiemaanden

portret Anne Leenen
Door Anne Leenen 07 september 2018

De FNV voert dit weekeinde actie in Amsterdam voor een goed pensioen. Binnenkort gaan FNV jongeren in Rotterdam de straat op voor meer vaste banen en steeds meer FNV leden zijn in actie voor een goede cao. In de metaal, bij de UMC’s, in de beveiliging, de jeugdzorg, bij de politie, Post.nl, Ryanair, het onderwijs en in de grafimedia: overal lopen werknemers tegen dezelfde problemen aan, of ze nu in de publieke sector of marktsector werken.

FNV leden hebben besloten de handen ineen te slaan en een gezamenlijke actiedag te organiseren op 20 september.

Respect voor harde werk

Zakaria Boufangacha van het FNV bestuur: ‘Iedereen vindt dat de lonen omhoog moeten en dat er meer vaste banen moeten komen. Ik zeg: werkgevers, zéker de grote, jullie worden toch al zo gepamperd in dit land. Gun jullie werknemers nu eens fatsoenlijke contracten, een goede loonsverhoging en respect voor het harde werk dat zij verrichten. Zij zijn namelijk diegenen die de welvaart in dit land produceren. En tegen de politiek zeg ik: jullie hebben ervoor gezorgd dat eindeloze flexconstructies mogelijk zijn en dat collega’s zo elkaars concurrenten worden. Die doorgeslagen flex zorgt er ook voor, dat de lonen achterblijven. Zorg dat dit stopt!’

Medewerkers UMC Amstrdam voeren actie voor een goede cao.

Boosheid groeit, leden versterken elkaar

Werknemers delen veel te weinig in de economische groei. De boosheid neemt toe bij werkende Nederlanders, de FNV ziet een groeiende actiebereidheid dit jaar. Centrale thema’s zijn meer loon, minder onzeker werk, waardering en minder werkdruk. Werkgevers houden hun hand op de knip, terwijl ze miljarden cadeau krijgen van het kabinet. FNV leden hebben besloten elkaar te versterken met hun acties.

20 september gezamenlijke actiedag

Op 20 september slaan daarom politieagenten, leerkrachten, postbezorgers, beveiligers, Ryan Air medewerkers, personeel van de UMC’s, Ikea medewerkers, iedereen die deze dag in actie is, de handen ineen in hun gevecht voor betere arbeidsvoorwaarden, respect en zeggenschap over hun werk. Op tal van plekken in het land vinden cao-acties plaats, wordt er gestaakt, en in Zwolle op de actiebijeenkomst van FNV Metaal komen die dag medewerkers uit de verschillende sectoren en bedrijven bijeen onder het motto: ‘Samen sterk.’

De actieagenda:

• 8 september: pensioenactie Amsterdam
  • 8 september: symposium FNV/Tax Justice NL, Amsterdam: Eerlijk delen is niet moeilijk: ‘Stop miljardencadeaus aan grote bedrijven’
  • 12 september Rotterdam: AOb-estafettestaking basisonderwijs Zuid West Nederland
  • 20 september: 'Samen Sterk' landelijke actiedag van FNV Metaal in de IJsselhal in Zwolle, waarbij leden uit andere sectoren en bedrijven aansluiten.
  • 7 oktober: FNV jongeren houden Mars voor Zekerheid in Rotterdam
  • 17 oktober: FNV presenteert eisen richting politiek en werkgevers

Ook vinden in september en oktober estafetteacties voor goede cao’s plaats bij waterbedrijven, er zijn stiptheidsacties in VUmc en ErasmusMC en docenten uit het wetenschappelijk onderwijs zijn de laatste week van september in actie.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.