Schoonmakers Schiphol willen stukje leven over hebben na hun pensioen

portret Danielle van Essen
Door Danielle van Essen 27 november 2018

De schoonmakers van Schiphol voeren woensdagmiddag actie voor een cao met respect. Ze strijden al 10 jaar voor een betere toekomst, maar ze zijn er nog niet. Ze willen gezond hun pensioen halen. Schoonmaakwerk moet worden erkend als zwaar beroep, zodat ze eerder kunnen stoppen.

Ziekmakende controles

De schoonmakers op Schiphol werken zich dood en gaan met name gebukt onder de constante controles. Die zorgen voor een enorm hoge werkdruk. Daarom voeren ze woensdagmiddag, verkleed als zombies, actie op Schiphol Plaza en vragen ze de Schiphol Group hen te steunen in hun strijd.

Schipholschoonmaker Yahya Cakmak: ‘Wij gaan stuk door werkdruk en worden ziek van alle controles. De schoonmaakbazen en de Schiphol Group maakt het niks uit als wij dood neervallen. Ze denken blijkbaar dat wij als zombies ook wel door zullen werken. Wij willen graag nog een stuk leven over hebben als wij met pensioen gaan.’

Cao met respect

Eind oktober zijn de onderhandelingen voor de nieuwe cao voor 150.000 schoonmakers gestart. Speerpunten van de schoonmakers zijn 5% meer loon, een regeling voor oudere schoonmakers om korter te werken en meer verlof, waaronder een vrije dag op 1 mei, de Dag van Arbeid. Daarnaast willen ze gelijke rechten en sneller een vaste baan voor uitzendkrachten.

'Respect heeft vele vormen', zegt Khadija Tahiri, president van FNV Schoonmaak. 'De schoonmaakbazen moeten schoonmakers en onze cao serieus nemen. We willen een normale behandeling van zieke collega’s en we willen dat ongewenst gedrag als discriminatie en intimidatie worden aangepakt. Dit komt jammer genoeg nog op veel plekken voor. Respect moet ook blijken uit werkbare contracten met opdrachtgevers en in eerlijke aanbestedingen, waarvan wij niet de dupe worden.'

Aanstaande donderdag en vrijdag wordt er voor de vierde keer onderhandeld met de schoonmaakbazen.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.