Sandd bijt in het zand

Door Redactie 28 november 2018

Vandaag bepaalde de rechter dat werknemers van postbedrijf Sandd betaald moeten worden volgens de algemeen verbindend verklaarde cao voor de transportsector (TLN-cao). Bij Sandd werken ruim 18.000 werknemers; postbezorgers, bestelchauffeurs, warehousemedewerkers en kantoor personeel.

De liberalisering van de postmarkt in 2009 kostte tienduizenden postbodes bij PostNL hun fulltimebaan met een cao en een pensioenregeling. Zij werden vervangen door tienduizenden postbezorgers bij hetzelfde PostNL, en bij Sandd en Selektmail, die als zelfstandige met een overeenkomst van opdracht (OvO) aan de slag waren of in loondienst tegen slechte arbeidsvoorwaarden. Zij hadden geen pensioen, werden vaak onder het minimumloon betaald en hadden geen enkele rechtsbescherming bij ziekte of ontslag.

Fiasco

Ger Deleij, bestuurder FNV Publiek Belang: ‘De liberalisering van de postmarkt is een enorm fiasco geworden. Dat kun je ook concluderen uit het grote onderzoek dat het ministerie van Economische Zaken begin dit jaar naar buiten bracht. We zijn nu bezig de enorme gevolgen van de liberalisering voor werknemers zoveel mogelijk terug te draaien. Het blijft wel zuur dat de postbode die jaren geleden zijn baan kwijtraakte daar niet meer mee geholpen is.’

Er is brede overeenstemming dat de liberalisering van de postmarkt ten koste is gegaan van werknemers. Het huidige kabinet besloot dat per 1 januari 2018 80% van de postbezorgers bij Sandd, dat inmiddels SelektMail overgenomen had, een arbeidsovereenkomst moest hebben. Deleij: ‘De FNV heeft steeds geprobeerd afspraken met Sandd te maken over arbeidsovereenkomsten en arbeidsvoorwaarden, maar we werden alleen maar tegengewerkt. Ik ben dus ontzettend blij met het kabinetsbesluit én met deze uitspraak. Nu willen we snel in overleg met het kabinet en de postbedrijven over de noodzakelijke consolidatie. Er is gewoon geen ruimte voor twee landelijk opererende bedrijven op deze markt; zeker niet als je vindt dat de werknemers fatsoenlijk beloond moeten worden.’

Deliveroo

De rechter concludeerde in haar vonnis dat ‘aan het bezorgen van post onlosmakelijk verbonden is dat het moet worden vervoerd’. Daarmee valt Sandd onder de cao voor de transportsector. De Leij: ‘Datzelfde geldt voor allerlei bezorgdiensten zoals thuisbezorgbedrijven. Ook maaltijden worden vervoerd. De FNV heeft ook een cao-nalevingsprocedure aangespannen tegen Deliveroo. Ik kan me voorstellen dat de rechter in die zaak tot dezelfde conclusie komt.’

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.