Reisleiders Koning Aap en Djoser zwaar onderbetaald

Door Redactie 01 augustus 2018

Als je reisleider bent bij bijvoorbeeld Djoser of Koning Aap, moet je wel erg van je vak houden. Want hoewel je soms wel 15 uur per dag werkt, krijg je maar voor 6 uur betaald: slechts 9,11 euro bruto per uur. Of net daarboven als je iets meer ervaring hebt. Omgerekend krijg je nog niet eens het wettelijk minimumloon. Dat pik je toch niet?

Dit blijkt uit gesprekken die een journalist van de NRC had met zeven reisleiders. Terwijl reisorganisaties van avontuurlijke vakanties veel van je vragen. “Je bent de vertegenwoordiger van onze organisatie”, zo noemt Koning Aap een reisleider in het handboek voor reisbegeleiders. En “Je bent ons visitekaartje.” In je portemonnee merk  je daar echter weinig van. “Het slaat dan ook nergens op dat reisleiders het minimumloon betaald krijgen, voor maar 6 uur per dag”, zegt bestuurder Marlies Possel van FNV zakelijke dienstverlening in het artikel in de NRC.

Onzeker contract

Klagen durven reisleiders vaak niet. Want de meeste reisleiders zijn niet in dienst bij Koning Aap of Djoser, maar staan op de loonlijst bij payrollbedrijf Tentoo en hebben kortlopende flexcontracten. Het aantal reizen dat ze maken, is niet contractueel vastgelegd. Daardoor ben je erg afhankelijk van wat je door de reisorganisatie gegund wordt. Reisorganisaties zoals Koning Aap en Djoser leggen de werkgeversrisico’s bij de reisleiders neer, doordat zij gebruikmaken van de payrollconstructie van Tentoo. FNV vindt payrolling zeer ongewenst, omdat de jouw belangen op de laatste plaats komen.

Geen cao

Ook vallen de meeste reisleiders niet onder een cao. Dit najaar vinden onderhandelingen plaats over een nieuwe cao voor de reisbranche. De FNV vindt dat reisleiders daarin een plek moet krijgen. FNV-bestuurder Possel: “Net zoals anderen moet de reisleider worden opgenomen in de loonschalen en beloond worden voor zijn werkuren. Daar gaan we hard voor knokken.”

Kom op voor je rechten!

Zit jij ook in deze situatie? Dat pik je toch niet? Jij hebt ook recht op een fatsoenlijk loon.
Neem contact op met je bestuurder. Samen kunnen we ervoor zorgen dat jij betaald krijgt volgens de loonschalen van de reisbranche-cao.

Bronvermelding

Dit nieuwsbericht is gebaseerd op een artikel uit de NRC op 25 juli 2018.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.