Noodzaak voor een brede coalitie voor gezonde jeugdzorg

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 4 december 2018

FNV Zorg & Welzijn wil een brede coalitie met partijen die zich zorgen maken over de situatie in de jeugdzorg. FNV en jeugdzorgwerkers bonzen al ruim 2 jaar op de deur van minister De Jonge, maar die geeft niet thuis.

Maaike van der Aar, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘Op 20 november, de dag van de rechten van het kind, stemde de Tweede Kamer bijna alle ingediende moties over jeugdhulp weg. Inmiddels kan goede, passende én tijdige jeugdhulp niet meer worden gegarandeerd. Duizenden kinderen staan op wachtlijsten, werknemers lopen op hun tandvlees en vallen om. Nu de minister nog steeds geen concrete stappen neemt om de situatie in de jeugdzorg te verbeteren, gaan wij opschalen.’

Moties afgewezen

De FNV is verbijsterd dat de meeste moties, waarvan velen voortkomen uit de FNV 13-Punten Actielijst jeugdzorg, zijn verworpen door de partijen van de coalitie. Van der Aar: ‘Je zou verwachten dat de politieke partijen uit de coalitie zich rot zijn geschrokken door de verhalen van jeugdzorgwerkers over het falende jeugdzorgbeleid sinds de transitie. Je zou ook verwachten of hopen dat de minister en de coalitiepartijen nu leiderschap tonen en dat er stappen worden genomen om de jeugdzorg weer gezond te maken. Helaas is niets minder waar. De minister wil hier pas na verder onderzoek rond de voorjaarsnota in juni 2019 weer verder over spreken, terwijl de situatie verder escaleert. De jeugdhulpverleners zijn boos, voor hen en de kinderen is dat véél en veel te laat.’

Renna Himonetos, jeugdzorgwerker: ‘Wij willen gewoon ons werk goed doen en dat kwetsbare kinderen goeie, tijdige en passende hulp krijgen. En dat wij met voldoende collega’s onder normale omstandigheden ons werk kunnen doen. Dit lukt ons inmiddels al maanden niet meer en wij zijn vooral bezig met brandjes blussen.’

Steun samenleving groeit

De afgelopen maanden hebben de FNV en jeugdzorgwerkers veel bijval gekregen; ook jeugdhulpverleners in de geestelijk gezondheidszorg en gehandicaptenzorg, werkgevers, gemeenten, jeugdadvocaten, jeugdrechters, VNG en politieke partijen uit de oppositie en coalitie roeren zich. Van der Aar: ‘De maatschappelijke verontwaardiging groeit. Niet alleen bij organisaties rondom de zorg voor kinderen, maar bij iedereen. Elke dag lezen mensen in de media weer over nieuwe noodklokken, zoals voorbeelden van aanbestedings- en inkoopdrama’s bij gemeenten, groeiende wachtlijsten en een minister die weigert in te grijpen, en onderzoeken en besluiten steeds voor zich uitschuift. De noodzaak naar een nog grotere coalitie voor een gezonde jeugdzorg groeit met de dag.’

Noodzaak nieuwe acties

FNV Zorg & Welzijn komt met jeugdzorgwerkers en jeugdhulpverleners uit de geestelijke gezondheidszorg en de gehandicaptenzorg op 14 januari opnieuw in actie in Den Haag bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Van der Aar: ‘We blijven aan de deur bonzen. Hij kan de jeugdhulpverleners niet blijven negeren.’

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.