Medewerkers Roto Smeets voeren druk op voor nieuwe cao

Door Redactie 29 oktober 2018

Ruim 75 medewerkers van Roto Smeets in Deventer leggen maandagmiddag 29 oktober hun werk een paar uur neer. De medewerkers van deze drukkerij willen, samen met hun collega’s uit de Grafimedia-sector, fatsoenlijke afspraken in hun nieuwe cao. De vorige cao verliep een half jaar geleden.

‘De werkgevers in de Grafimedia willen hun zin doordrukken. Ze willen geen goede cao-afspraken maken. De werknemers worden hier weer de dupe van. Het is tijd om zwart-op-wit fatsoenlijke afspraken te maken’, aldus Bernard van Iren, bestuurder bij FNV media & Cultuur.

Van Iren vervolgt: ‘We hebben de werkgevers tot september de kans gegeven om op de eisen van de medewerkers in te gaan. Een reactie hierop is nooit gekomen. Daarom volgen de medewerkers uit Deventer nu het voorbeeld van hun collega’s van de Roto Smeets-vestiging in Weert, die twee weken geleden het werk al neerlegden.’

Wensen medewerkers

De medewerkers willen een loonstijging van 6% in de komende twee jaar en goede afspraken over de inzet van uitzendkrachten/zzp'ers. Ook moet het derde WW-jaar worden gerepareerd en de werkgevers moeten van de klokurenmatrix (toeslag voor werk buiten het dagvenster) afblijven. Ook moet er een generatiepact komen; ouderen kunnen dan minder werken en jongeren kunnen deze uren invullen. Zo kunnen ouderen gezond de eindstreep halen en komt er meer werkgelegenheid voor jongeren.

De werkgevers willen veel minder. Ze bieden slechts vier maal 1% loonsverhoging in 27 maanden en een ouderenregeling zonder herbezetting en zonder regeling voor nachtdienstmedewerkers. Ook stellen ze allerlei voorwaarden aan de WW-reparatie.

Acties medewerkers

De komende periode komen vele medewerkers van verschillende bedrijven uit de Grafimediasector in het hele land in actie voor een fatsoenlijke cao. Eerder al legden op vrijdag 28 september en maandag 1 oktober medewerkers van de Ardagh-vestiging in Hoogeveen het werk voor 48 uur neer.

De weken daarna volgden medewerkers van Floramedia uit Westzaan en Clondalkin uit Grootegast hun voorbeeld. De werknemers van de Roto Smeets-vestiging in Weert legden twee weken geleden ook al hun werk neer.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.