Het generatiepact: wat gaat goed en wat kan beter?

portret Anne Leenen
Door Anne Leenen 13 november 2018

In de cao Metaal & Techniek is het generatiepact opgenomen. Dit is een nieuwe regeling die oudere werknemers (vanaf 62 jaar) in staat stelt minder uren te werken, met volledig behoud van pensioen. Na bijna een jaar na de start van het generatiepact, is het tijd voor een evaluatie. Wat gaat goed? En wat kan beter?

Via een enquête onder werknemers hebben we een goed beeld gekregen hoe het nu in de bedrijven gaat met het generatiepact. De uitkomst van dit onderzoek gebruiken we om in de volgende cao (waarvoor de onderhandelingen in april 2019 beginnen) de afspraken over het generatiepact verder te optimaliseren.

Belangrijkste conclusies

De belangrijkste conclusies uit de enquête:

• De bekendheid van het generatiepact is groot
  • Deelnemers aan het generatiepact zijn heel tevreden
  • Werkgevers moeten verplicht worden om deelname aan het generatiepact toe te staan (het moet een recht voor werknemers worden)
  • Van de niet-deelnemers geeft 50% aan dat hun werkgever deelname weigert
  • Werknemers moeten in de gelegenheid worden gesteld om alle varianten te kunnen toepassen, nu is het vaak alleen de 80-90-100 variant.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.