Druk op kolenfonds heeft resultaat

portret Anne Leenen
Door Anne Leenen 21 december 2018

Het kabinet gaat toch middelen beschikbaar stellen voor een zogenoemd 'kolenfonds'. Dat staat in de laatste teksten van het klimaatakkoord van gisterenavond. De FNV gaf gisterenvanmiddag samen met milieuorganisaties aan, dat het klimaatakkoord zwaar onvoldoende was. De vakbond noemde daarbij als voorbeeld dit kolenfonds, omdat dat niet in het akkoord was opgenomen.

Havenarbeiders en klimaatactivisten samen in actie bij Hemwegcentrale, 2017. © Bart van Zoelen

Door het verbod op het gebruik van kolen raken duizenden mensen in de kolencentrales, het kolenvervoer en de kolen op- en overslag als eerste hun baan kwijt. Daaronder zullen ook mensen zijn die niet omgeschoold kunnen worden, omdat de arbeidsmarkt hele andere vaardigheden vraagt. Die mensen moeten gecompenseerd worden door zo'n 'kolenfonds'.

Eerste belangrijke stap

Kitty Jong: 'Dat het kabinet nu middelen ter beschikking stelt, is een eerste stap die belangrijk is voor de duizenden mensen die hun baan kwijt raken. Overigens zeg ik: eerst zien dan geloven, want het is nog niet precies duidelijk wat het kabinet nodig acht. Daarvoor wacht ze een onderzoek naar compensatiemogelijkheden af.'

Zwaar onvoldoende

FNV blijft het klimaatakkoord zwaar onvoldoende vinden op het punt van eerlijke verdeling van lusten en lasten. Daarbij is uitgangspunt voor de vakbond dat de vervuilende industrie meer betaalt. Dat is belangrijk voor het draagvlak in de samenleving. Draagvlak is er ook niet als de tienduizenden mensen die van baan moeten veranderen, slechte banen krijgen. Banen zonder zekerheid en fatsoenlijk cao-loon, bijvoorbeeld in de nieuwe windmolensector.

Goede groene banen

Kitty Jong: 'Dat mag geen cowboysector worden, waar mensen onder het minimumloon moeten werken om al die windmolens te installeren. Dat geldt ook voor de installatie van zonnepanelen, dat mag niet gebeuren door ongezekerde en onverzekerde mensen. Wij willen goede groene banen zodat ook starters op de arbeidsmarkt de kansen die er nu liggen kunnen pakken.'

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.