Cao Gemeenten voorbereid op invoering Wnra

Door Redactie 22 november 2018

In oktober heeft de FNV, samen met de andere bonden CNV en CMHF, voorgenomen afspraken gemaakt met de VNG over de omzetting van de rechtspositie CAR-UWO naar de Cao Gemeenten. Er ligt een tekst klaar voor een cao gemeenten die volledig past binnen het civiele recht. Met de omzetting is de sector Gemeenten nu voorbereid op de ingang van de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA) per 1 januari 2020.

Laat weten wat jij vindt

Nu vakbonden en VNG het eens zijn over de omzetting van CAR-UWO naar de cao gemeenten, willen we onze leden consulteren over deze omzetting. Partijen menen dat de uitgangspunten van 1 op 1 omzetting en overgang naar een leesbare tekst, zijn gerealiseerd met dit resultaat. Maar we vinden het belangrijk dat dit ook herkend wordt door de achterban. Daarom kun je tot 15 januari 2019 reageren op het resultaat.

Lees hier de documenten

Ga naar het reactieformulier

1 op 1 omzetting

Sinds begin dit jaar is er gewerkt aan de omzetting van de tekst. Het uitgangspunt bij dit proces was een 1 op 1 opzetting van de huidige rechtspositie naar een cao-tekst, die aansluit bij de regelgeving in het Burgerlijk Wetboek (BW). Naast een omzetting naar civiel recht, is meteen ook gewerkt aan een goed leesbare tekst.

De 1 op 1 omzetting was goed mogelijk voor het grootste deel van de CAR-UWO, maar voor een klein aantal zaken was dit niet mogelijk. Over deze onderwerpen, zoals het lokale overleg met de vakbonden en de oplossing van geschillen, hebben vakbonden en VNG afspraken gemaakt, die passen binnen de Wnra.

Voorgenomen afspraken

De FNV, CNV en CMHF hebben voorgenomen afspraken gemaakt met de VNG over de omzetting. Pas als de achterban is geconsulteerd en partijen zien dat er breed draagvlak is voor de omzetting, zijn de afspraken definitief. De FNV is blij dat het gelukt is om tot een goede 1 op 1 omzetting te komen en dat we tijdig tot een resultaat zijn gekomen. Met deze 1 op 1 omzetting en de gemaakt afspraken hebben we de rechten van werknemers kunnen borgen en is er duidelijkheid over de situatie na 1 januari 2020.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.