Beveiligers staken dinsdag door het hele land

portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 03 september 2018

Dinsdag leggen beveiligers door heel Nederland het werk neer voor een goede cao Particuliere Beveiliging. De staking duurt van 00:00 uur tot 23:59 uur. Er wordt onder andere gestaakt in asielzoekerscentra, bij Shell Moerdijk, de Vrije Universiteit Amsterdam en Rotterdam The Hague Airport.

Mohamed Gafki, bestuurder FNV Beveiliging: ‘Na succesvol actie te hebben gevoerd op Schiphol strijden beveiligers in het land verder om een goede cao af te dwingen. Net als de beveiligers op Schiphol eisen zij betere roosters, een fatsoenlijke loonsverhoging in 2018 en volgende jaren, verlaging van de werkdruk, een goede werk/privé balans en zekerheid over hun toekomst. De actiebereidheid is hoog. We worden overspoeld met aanmeldingen van individuele leden uit alle provincies die morgen gaan staken.’

Waar wordt gestaakt?

Er wordt morgen onder meer gestaakt bij Mobile Surveillance in Amsterdam, waar op de Zekeringstraat morgen zo’n zestig stakende beveiligers bijeen komen. Verder wordt gestaakt bij G4S in Hoogeveen en bij de asielzoekerscentra in Ter Apel, Sint Annaparochie, Sneek en Balk. Ook leggen beveiligers het werk neer bij G4S Cash in Hoogeveen, GSS Cash in Capelle aan den IJssel, Mobile Surveillance Trigion in Heerhugowaard en Amsterdam, bij MS Trigion in Utrecht en bij MSD in Oss, de Vrije Universiteit Amsterdam en bij Shell Moerdijk.

Groot aantal beveiligers staakt voor het eerst

‘Naast al deze locaties zijn er nog tientallen andere plaatsen waar één of meer beveiligers het werk neerleggen. Dat is uniek en wij zijn aangenaam verrast door het aantal beveiligers dat zich heeft gemeld en zich nog steeds meldt. Het gros van de beveiligers staakt voor het eerst in hun leven en als vakbond zijn we trots dat de beveiligers deze stap willen zetten’, zegt Gafki.

Stukgelopen cao-onderhandelingen

De reden van de stakingen zijn de stukgelopen onderhandelingen over een nieuwe cao voor de bijna 30.000 beveiligers in Nederland. Vorige week bereikten de vakbonden wel een akkoord met Schiphol en de beveiligingsbedrijven op Schiphol, nadat beveiligers hadden gedreigd met een 24-uursstaking op de luchthaven. Hierdoor krijgen de 3.000 beveiligers op Schiphol in 2018 eenmalig 700 euro bruto en 2.5% loonsverhoging in 2019 en nog eens 2.5% in 2020. Ook zijn goede afspraken gemaakt om de werkdruk te verlagen, onder meer door het verkorten van de gemiddelde werkweek van 38 naar 36 uur.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.