Arbeidsvoorwaarden sluit je af met de vakbonden, niet met de or

Door Redactie 20 september 2018

In de zomer van 2017 liet de netbeheerder TenneT de vakbonden weten uit de cao voor de Energie Netwerkbedrijven te stappen. Ze wilden een eigen cao afsluiten. De FNV en de or binnen TenneT zijn hierop intensief samen gaan werken. Zodat elke partij vanuit zijn eigen kracht kon bijdragen aan goede arbeidsvoorwaarden.

Ondernemingsraad onderhandelt mee

Als beheerder van het landelijke hoogspanningsnet zag TenneT voor zichzelf niet langer een plek in de cao voor de (andere) regionale netwerkbedrijven. TenneT wilde vanaf het begin de ondernemingsraad een plek in de onderhandelingen geven. Al ruim voor het begin van de cao-onderhandelingen in het najaar van 2017 zijn de vakbonden en de or met elkaar in gesprek gegaan over de rol van de or in cao-onderhandelingen. Een belangrijke reden hiervoor was te voorkomen dat de or voor het blok zou worden gezet om zelf met TenneT een arbeidsvoorwaardenregeling (AVR) af te sluiten. Dit zou namelijk het geval kunnen zijn als de onderhandelingen tussen TenneT en de vakbonden zouden mislukken.

Ondernemingsraad als toehoorder

De or heeft voor het begin van de onderhandelingen aangegeven zichzelf alleen als toehoorder bij de onderhandelingen te zien. Uiteraard kon en wilde de or wel input leveren in het voortraject tot deze onderhandelingen. Bijvoorbeeld bij het tot stand komen van regelingen als Generatiepact en Duurzaam Doorwerken.

Moeizame onderhandelingen

De onderhandelingen verliepen moeizaam. Tijdens de onderhandelingen heeft de FNV de or in gezamenlijke bijeenkomsten met de BLG bedrijfsledengroep (BLG) voortdurend op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Ook de afwegingen die de FNV maakten werden hier besproken.

Door dit goede overleg konden de vakbonden en de or voorkomen dat ze tegen elkaar uitgespeeld werden. Beide opererend vanuit hun een eigen rol en verantwoordelijkheid, maar wel met een gezamenlijk belang: een goede cao voor alle werknemers van TenneT!

Ondernemingsraad vormt standpunt

De onderhandelingen bereikten een (voorlopige) climax toen bleek dat TenneT en de vakbonden niet tot overeenstemming over een eigen cao zouden komen. TenneT deed de vakbonden hierop een eindbod. In een laatste gezamenlijk overleg van BLG en or hebben de leden van de vakbonden een standpunt over het eindbod van TenneT geformuleerd. Dit legden zij aan de leden van de vakbonden voor. Het eindbod is uiteindelijk massaal door de leden van FNV afgewezen.

Geen cao: tijd voor actie!

De vakbonden maken zich inmiddels op voor acties. Hoezeer TenneT het ook betreurt, het is duidelijk dat je een cao alleen maar afsluit met de vakbonden. Doordat de or duidelijk had laten weten geen onderhandelingspartner te zijn, is er geen ruimte voor TenneT om anders dan met de vakbonden verder te onderhandelen.

Positieve ontwikkeling vakbondskracht

De samenwerking en de duidelijke opstelling heeft de FNV geen windeieren gelegd. In de loop van het cao-traject en met name na de afwijzing van het eindbod en het begin van het actietraject is het aantal leden van de vakbonden toegenomen, ook onder de or-leden!

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.