Zeg nee tegen geweld en intimidatie op de werkvloer

Door Redactie 25 januari 2019

In Nederland heeft bijna de helft van alle werknemers te maken met één of meerdere vormen van intimidatie. Vrouwen meer dan mannen. Wereldwijd heeft 35% van alle vrouwen boven de 15 jaar te maken met seksueel geweld. Slechts een handjevol landen heeft effectief beleid tegen geweld en intimidatie op de werkvloer. Wij pleiten voor een internationaal bindend verdrag. Jij ook? Steun ons dan en teken de petitie.

Huidig beleid tegen geweld werkt onvoldoende

In Nederland is er weliswaar beleid tegen geweld en intimidatie op de werkvloer, maar dit beleid werkt onvoldoende of is onbekend. Zo is maar 20% van de Nederlandse werknemers op de hoogte van het beleid in hun bedrijf. En dat kan anders.

Internationale top over geweld op werkvloer

In juni 2019 bespreken de nationale overheden, werkgevers en werknemers van alle VN-landen tijdens een politieke top van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) hoe geweld en intimidatie op de werkvloer uit te bannen. Overheden, werkgevers en werknemers zijn het nu nog niet eens hoe dat moet.

Betere bescherming door verdrag

Werkgeversorganisaties zijn huiverig voor meer wet- en regelgeving. Maar de bonden willen graag een internationaal bindend verdrag, omdat dit landen kan dwingen hun wetten aan te passen zodat werknemers beter beschermd zijn.

Petitie

Daarom zijn FNV en CNV Internationaal een petitie gestart om minister Koolmees en werkgeversorganisatie VNO-NCW te overtuigen het ILO-verdrag te steunen. Steun jij dit ook?

Teken nu de petitie