Zomerkamp FNV viert 100-jarig bestaan in Vierhouten

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 29 juli 2022

Dit jaar wordt het Zomerkamp FNV voor de 100ste keer gehouden. Zoals altijd staan de deelnemers, kinderen in de leeftijd van 11 tot 14 jaar, op nummer één. Dit jaar is er op woensdag ook een paar uur gereserveerd voor een officieel moment om stil te staan bij het jubileum.

Wilma de Lange is al jarenlang een van de drijvende krachten achter het succes van het Zomerkamp: ‘Het is een leuke en intensieve week waarin je in korte tijd een enorme band opbouwt, veel leuke dingen met elkaar onderneemt. Jezelf en anderen leren kennen in een andere omgeving is een ervaring die je de rest van je leven meeneemt voor zowel de jonge deelnemers als de vrijwilligers.’

Programma 100-jarig bestaan

11.00 uur: ontvangst met koffie en thee
11.15 - 11.30 uur: Rondleiding
12.00 uur: officieel gedeelte i.v.m. 100-jarig bestaan.
12.15 uur: aansnijden van de taart
13.00 uur: einde

Vrijwilligers

Er staan dit jaar 85 vrijwilligers klaar om de 220 deelnemers een onvergetelijke week te bezorgen. Een groot deel zet zich al jaren als vrijwilliger in, soms zelfs al meer dan 25 jaar. Een aantal hiervan is als kind zelf meegegaan op kamp. Marco Buld is een van die enthousiaste vrijwilligers: ‘Tussen de jonge deelnemers ontstaan hechte vriendschappen, maar ook tussen de vrijwilligers en dat is mooi om te zien.’

Historie 1922-2022

De eerste kampen werden georganiseerd door de Arbeiders Jeugdcentrale (AJC), opgericht door voorlopers van het huidige FNV. Ze hadden naast gezellig samenzijn een opvoedkundig karakter. Later werden de kampen georganiseerd voor kinderen van arbeiders die niet op vakantie gingen, met als doel samenzijn, anderen ontmoeten, plezier hebben en vrienden maken. Dit is nog steeds zo. Er zijn nog steeds kinderen voor wie het zomerkamp de enige vakantie is en nog steeds staan deze waardes centraal.