Beschut werk

Door Redactie 18 januari 2019

Heb je een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking waardoor je niet bij elke werkgever kunt werken? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor werk in een ‘beschutte’ omgeving, waar je onder aangepaste omstandigheden en met begeleiding kunt werken.

Vraag beschut werk aan

Het UWV beoordeelt of jij in aanmerking komt voor beschut werk. Vanaf 1 januari 2017 kun je zelf deze beoordeling aanvragen bij het UWV. Dit doe je door het formulier van het UWV in te vullen en te verzenden.

Aantal beschutte werkplekken per gemeente

Als je van het UWV het advies ‘indicatie beschut werk’ krijgt, dan is de gemeente verplicht om je beschut werk te bieden. De gemeente mag alleen een plek weigeren als het aantal beschutte plekken voor die gemeente al is bereikt. Bekijk hoeveel beschutte werkplekken elke gemeente moet realiseren.  Meer informatie over beschut werk vind je op beschutaandebak.nl

Heb je al een beschutte werkplek en heb je vragen?

Ga je binnenkort aan de slag of ben je al aan het werk? Dan heb je misschien vragen. Over je contract bijvoorbeeld. Wat staat er allemaal in en wat betekent het precies? Wat mag wel en wat niet? Klopt je salaris wel en heb je recht op reiskostenvergoeding? Als lid van de FNV kun je bij ons terecht met al je vragen over werk en inkomen en krijg je deskundig juridisch advies.

FNV heeft gestreden voor beschut werk

De FNV heeft gestreden voor de verplichting van gemeenten om beschut werk aan te bieden. Daarnaast hebben we voor elkaar gekregen dat mensen voor de 'beoordeling beschut werk' niet meer afhankelijk zijn van de gemeente, maar deze zelf bij het UWV kunnen aanvragen.

Nu strijden we voor een cao!

De arbeidsvoorwaarden voor werknemers in beschut werk zijn nog niet goed geregeld. Daarom wil de FNV met de werkgevers goede en duidelijke afspraken maken over loon, pensioen, reiskosten, ontwikkeling en verlof. Die afspraken willen we vastleggen in een cao voor werknemers Participatiewet. En daar hebben we jouw hulp bij nodig! Goede afspraken in een cao kunnen we alleen maken als we dat namens vele werknemers Participatiewet doen. Sluit je bij ons aan en word lid.

;