Nachtwerk voor actie zwaar werk

VNO-NCW en ministerie SZW verlicht met eisen over vroegpensioen

portret Arjan de Boer
Door Arjan de Boer 9 april 2024

Zwaar werk? Eerder stoppen! Dat stond gisteravond op de gebouwen van VNO-NCW en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De FNV heeft met laserprojectie haar eis nog eens kracht bij gezet. Samen met CNV en VCP maakt de bond zich in toenemende mate zorgen over het vastgelopen overleg rondom de tijdelijke Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) de regeling loopt in 2025 af.

Actievoerders projecteren 'Zwaarwerk? Eerder Stoppen!' op kantoor VNO-NCW

Nieuwe wetgeving snel nodig

De bonden willen snel gesprekken over een permanente en verbeterde zwaarwerk-regeling. Nieuwe wetgeving kan langer duren dat de tijdelijke regeling nog loopt, bovendien is die regeling ongunstig voor mensen met een lager inkomen. Ze hebben heel vaak niet genoeg financiële middelen om eerder te stoppen met hun zware werk. Een deel van de mensen haalt zijn pensioen niet gezond en belandt daardoor zelfs in de ziektewet of erger.

Piet Rietman, dagelijks bestuurder FNV en dossierhouder Pensioenen: "Het overleg zat tot nu toe muurvast. Met deze actie hebben we de twee andere partijen haarscherp laten zien wat onze insteek is: een permanente regeling om eerder te kunnen stoppen met zwaar werk. In december liepen de gesprekken met VNO vast, we houden al meer dan een maand nette en vriendelijke acties tot op het malieveld aan toe. Ons geduld is een keer op, de bal ligt nu écht bij minister Schouten en VNO-NCW. Ze zijn beiden partij in deze onderhandeling en moeten in actie komen."