Meld je aan voor de FNV Europatour in Weert

Save the date: woensdagavond 17 april 2024

Door Redactie 12 april 2024

Door de klimaatverandering verandert ons werk ook. Hierover gaan we in gesprek met Donald Pols (directeur Milieudefensie), Elmar Smid (kandidaat-Europarlementariër voor GroenLinks-PvdA) en Petra Bolster-Damen (FNV internationaal secretaris). Meld je aan!

In 2050 klimaatneutraal

Alle Europese landen hebben met elkaar afgesproken welke maatregelen nodig zijn om ervoor te zorgen dat de EU in 2050 klimaatneutraal is. De uitstoot van broeikasgassen moet fors teruggebracht worden en fossiele brandstoffen moeten worden teruggedrongen in de economie van de toekomst. Dat heeft flinke impact op hoe we bedrijvigheid en werk organiseren.

Wat betekent de rechtszaak van Milieudefensie tegen Shell hierbij? Hoe krijgen werknemers zeggenschap in hun eigen bedrijf en sectoren over deze duurzame transitie? Welke keuzes moeten we maken voor bedrijvigheid en goed werk met perspectief op de toekomst?

Rechtvaardige transitie

Samen met andere vakbonden in Europa pleit de FNV voor een rechtvaardige transitie. Juist omdat de verandering die nodig is om de klimaatverandering tegen te gaan lang niet altijd voor iedereen in onze samenleving dezelfde gevolgen zal hebben. Bij een ‘just transition’ moet de duurzame economie van de toekomst op een eerlijke en inclusieve manier worden ingericht, mét echte banen.

Met elkaar in gesprek op 17 april 2024

Op woensdagavond 17 april 2024 om 19.00 uur op het FNV vakbondshuis in Weert (Schepenlaan 6) gaan we hierover met elkaar in gesprek. Over hoe we dit de goede kant op sturen, juist ook vanuit Europa. Onze bestuurders van de FNV in de sectoren Metaal, Bouwen en Wonen en Procesindustrie vertellen ons over hun verwachtingen. Wat is er nodig om ervoor te zorgen dat er niet over ons maar mét ons besloten wordt? En hoe zorgen ervoor dat de duurzame transitie gebaseerd is  op duurzame banen en gewoon goed werk?

In de aanloop naar de Europese verkiezingen – op donderdag 6 juni – organiseert de FNV een reeks bijeenkomsten. Meer dan de helft van de wetgeving in Nederland komt uit Europa, dat heeft impact op jouw dagelijks leven. Jij kan hier invloed op hebben: gebruik je stem!

Meld je snel aan en doe mee!

Ik ben erbij