FNV veroordeelt politiegeweld tegen stakend ziekenhuispersoneel in Kenia

Oproep aan Nederlandse regering

Door Redactie 11 april 2024

Stakende Keniaanse artsen krijgen te maken met politiegeweld tijdens hun vakbondsacties tegen privatisering van de gezondheidszorg. De FNV tekende protest aan bij de regering en verklaarde zich solidair met de Keniaanse bond van ziekenhuispersoneel (KMPDU). Leden uit FNV Zorg en Welzijn spelen een actieve rol in solidariteit met de KMPDU.

Stakend ziekenhuispersoneel in Kenia

Keniaanse artsen staan op

Het is 29 februari als de voorzitter van de Keniaanse vakbond voor ziekenhuis personeel, Dr. Davji Bhimji Attellah, een groep artsen aanvoert in een grote vakbondsdemonstratie in Nairobi. De artsen in opleiding zijn boos want de Keniaanse overheid heeft besloten om hun vergoeding te verlagen van de afgesproken € 1.445 per maand naar slechts € 330 per maand.

En dit is nog maar een klein deel van de bezuinigingen die de Keniaanse regering heeft doorgevoerd. Zo lijkt het alsof de doctoren ook kunnen fluiten naar de € 105 per maand loonsverhoging die in 2017 werd uit-onderhandeld. Ook wordt er geen geld meer vrijgemaakt om nieuwe artsen te werven of om te investeren in hun opleiding.

Bezuinigingen

De bezuinigingen zijn een gevolg van internationale druk van het IMF en de Wereldbank. Die willen dat de Keniaanse overheid hun publieke uitgaven drastisch verlaagd. Hier hebben ze aangedrongen op het terugschroeven van de bestedingen in de gezondheidszorg,  privatisering van ziekenhuizen en gelijk ook die lastige vakbonden wat meer aan banden te leggen. Dit leidt inmiddels tot de onderbetaling van het ziekenhuispersoneel, maar ook tot aantoonbare verslechtering van de Keniaanse publieke gezondheidszorg.

Het ziekenhuispersoneel, georganiseerd in de Keniaanse dokters-, apothekers- en tandartsenbond (KMPDU), laat dit niet zomaar over hun kant gaan. Sinds begin Maart hebben zo’n 5.600 artsen in overheidsziekenhuizen het werk neergelegd. En organiseren ze vreedzame demonstraties tegen de bezuinigingsmaatregelen.

Politiegeweld

Dat de regering korte metten wil maken met lastige vakbonden wordt duidelijk tijdens de vakbondsmanifestatie op 29 februari. Deze krijgt te maken met politiegeweld. Dr. Davji Bhimji Attellah, de voorzitter van de KMPDU, wordt van dichtbij met een traangasgranaat neergeschoten. Zijn leven word slechts gered door het snelle optreden van zijn medische collega's die samen met hem protesteerden.

Oproep aan Nederlandse regering

Vakbonden wereldwijd hebben hier inmiddels hun afgrijzen over uitgesproken. Ook de FNV sprak zich luid en duidelijk uit tegen dit politiegeweld en heeft zich solidair verklaard met de KMPDU en dr. Davji Bhimji Attellah. Op initiatief van de sector Zorg en Welzijn stuurde het ledenparlement een solidariteitsboodschap naar de KMPDU. Bij monde van internationaal secretaris Petra Bolster heeft de FNV de Nederlandse regering opgeroepen haar invloed aan te wenden om de Keniaanse regering aan te sporen het geweldsincident te onderzoeken en vakbondsrechten en het recht op demonstratie te respecteren.

FNV-leden Zorg en welzijn internationaal actief

Momenteel zet de Internationale Werkgroep van de sector Zorg en Welzijn een samenwerking op met de KMPDU. Samen met onderzoeksbureau CICTAR en mondiale vakbondskoepel PSI gaat er onderzoek gedaan worden naar de negatieve gevolgen van de privatisering van de zorg in Kenia, en de rol van Westerse investeerders daarbij. Ook Nederlandse investeerders zijn hier namelijk bij betrokken. De KMPDU zal het onderzoek gebruiken voor een lobby campagne richting de overheid en om zich beter in de publieke ziekenhuizen te organiseren.

De leden van de KMPDU en van FNV Zorg en Welzijn spelen een actieve rol in de uitwisseling en zullen elkaar meerdere keren ontmoeten om elkaar over grenzen heen te versterken. Activisten van de KMDPU komen in september naar het FNV Solidariteitsfonds om meer te vertellen over hun strijd. Je kunt je hier opgeven voor FNV's Internationaal Solidariteitsfestival op 21 september 2024.

Ook grenzeloos solidair? Sluit je aan!

Dit project is deel van het FNV Solidariteitsfonds. Ook daarom ben je lid van de FNV. Wil je als kaderlid ook actief worden in het internationale vakbondswerk van de FNV, check dan Internationaal werk door FNV-leden.

Meer informatie over de staking van de Keniaans de bonden: