Winst en dividend grote ondernemingen hoger

Reactie FNV op CBS-cijfers

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 6 februari 2024

FNV- onderzoek toonde vorig jaar aan dat er een enorme scheefgroei bestaat tussen aandeelhouders en werknemers. Uit de jaarcijfers van 2019 en 2022 van 49 bedrijven, genoteerd aan de Amsterdamse beurzen AEX en AMX, bleek dat de winsten en uitkeringen aan aandeelhouders veel harder stegen dan de loonkosten. Het CBS presenteert nu onderzoek naar jaarcijfers van 320 grote ondernemingen over dezelfde periode.

Reactie FNV op cijfers CBS

'Deze CBS cijfers bewijzen dat de scheefgroei niet enorm is, maar gigantisch!', reageert Petra Bolster, lid van het dagelijks bestuur van de FNV. Uit het CBS-onderzoek blijkt dat de winsten met bijna 60% zijn toegenomen, de dividenduitkeringen met 107% en de loonkosten met slechts 7%.

Lonen kunnen omhoog, belastingen voor bedrijven ook

Bolster: 'Door wél geld uit te keren aan aandeelhouders en dit geld niet te investeren in hun bedrijf brengen deze ondernemers de toekomst van het bedrijf in gevaar en dus de banen van hun werknemers. De lonen kunnen omhoog en de belastingen voor deze bedrijven ook.'

Werknemers kunnen rekeningen amper betalen

Uit dit CBS onderzoek blijkt tevens dat de winst nog harder steeg dan de omzet. Bolster: 'Week in week uit roepen werkgevers dat het slecht gaat met het Nederlandse verdienvermogen, maar het CBS-onderzoek onderschrijft de eerdere bevindingen van de FNV, namelijk dat van het tegendeel sprake is. Bedrijven harken meer geld binnen terwijl gewone werknemers de rekeningen amper kunnen betalen. Dat moet veranderen. Het feit dat bedrijven er bewust voor kiezen om deze extra winstmarges meteen uit te keren aan hun aandeelhouders maakt het extra wrang.'