De politiek moet nu verantwoordelijkheid nemen

Vakbond FNV kijkt met zorg naar het kabinetsformatieproces dat deze week in de informatiefase is beland.

portret Jelle Reijman
Door Jelle Reijman 20 december 2023

FNV-voorzitter Tuur Elzinga: ‘Het is zorgelijk dat informerende partijen eerst moeten onderzoeken of zij het wel eens kunnen worden over het niet aantasten van de Grondwet, de grondrechten en de democratische rechtsstaat. Kennelijk is dat niet vanzelfsprekend en dat geeft te denken.’

Elzinga: ‘Over grondrechten gesproken: de informatie zou moeten gaan over de vraag hoe de overheid juist béter bescherming kan bieden aan de mensen in het land. Ook tegen diezelfde overheid of overheidsdiensten, in geval zij in de fout gaan en zich bijvoorbeeld discriminerend opstellen, zoals bij het toeslagenschandaal.’

Herstel is nodig
Elzinga: ‘Een nieuw kabinet zal moeten herstellen wat de afgelopen jaren steeds verder uit de rails is gelopen. Onzeker werk, achterblijvende inkomens, verschraling van sociale zekerheid en wantrouwen van de overheid naar de burgers. We hebben een periode achter de rug van kabinetten die de grondrechten en bestaanszekerheid van burgers hebben uitgehold en ondermijnd. De overheid moet nu verantwoordelijkheid nemen. Het landsbestuur is geen politiek spel.’

Wat vakbond FNV betreft moet de nadruk komen te liggen op:

• Hervorming arbeidsmarkt: het terugdringen van onzekerheid op de arbeidsmarkt legt de basis voor vergroting van bestaanszekerheid;
  • Sociale zekerheid: verbeter de Participatiewet, geef gemeenten de ruimte menselijker te werken en vertrouw de mens;
  • Wettelijk minimumloon: naar 16 euro voor iedereen vanaf 18 jaar;
  • Publieke sectoren: doorkruis noodzakelijke investeringen in herstel van betrouwbare uitvoering en publieke dienstverlening niet met nieuwe bezuinigingen;
  • Belastingen: belast inkomen uit vermogen en inkomen uit arbeid gelijk en zorg voor een eerlijker stelsel van inkomstenbelasting en toeslagen.

Bestaanszekerheid
Elzinga: ‘De vakbond is opgericht om mensen te verenigen. Wij kennen zowel de grote zorgen van onze leden die vrezen dat hun positie in de samenleving niet langer vanzelfsprekend is, als de kiezer die niet gehoord en gezien wordt. Wij blijven iedereen verenigen. Onze leden staan zij aan zij voor hogere lonen, voldoende betaalbare woningen en oplossingen van de problemen in de zorg en het onderwijs. Op deze thema’s zullen wij een nieuw te vormen kabinet beoordelen, maar daarbij zal nooit worden geaccepteerd dat de democratische rechtsstaat wordt aangetast of onze leden tegen elkaar opgezet worden. De FNV zal zich te allen tijde verzetten tegen een kabinet dat ongelijkheid vergroot. Ook dat gaat over bestaanszekerheid.’