FNV-reactie op verkiezingsresultaat: Wij zullen naast iedereen blijven staan

Als vakbond zal de FNV schouder aan schouder blijven staan met iedereen in de Nederlandse samenleving

portret Jelle Reijman
Door Jelle Reijman 23 november 2023

Vakbond FNV ziet een verkiezingsresultaat waarin kraakhelder naar voren komt hoe groot de onvrede in Nederland is. FNV-voorzitter Tuur Elzinga: “De zorgen van mensen zijn groot. Mensen voelen zich in de steek gelaten en verkeren in onzekerheid omdat ze moeilijk rondkomen of geen huis kunnen vinden.”

Elzinga: “Onze achterban is divers. Als vakbond kennen wij als geen ander de kiezer die niet gehoord en gezien wordt. Tegelijkertijd ervaren wij nu de grote zorgen van onze vele leden en hun collega's die weten dat hun positie in de samenleving niet langer vanzelfsprekend is. Tegen hen wil ik zeggen: wij zullen niet wijken van jullie zijde en met hand en tand jullie rechten verdedigen. Wij staan bovenal voor een gelijkwaardige en menswaardige samenleving.”

“Wij nemen als vakbond de zorgen van iedereen in Nederland serieus en strijden daarom elke dag voor een zeker bestaan, maar dit verkiezingsresultaat kan en mag niet leiden tot het vergroten van verdeeldheid en het tegenover elkaar zetten van groepen. Wij staan pal voor een solidaire samenleving waarin iedereen gelijk behandeld wordt. Wij blijven naast alle mensen staan zoals je dat van een vakbond gewend bent: we zullen mensen verenigen en schouder aan schouder staan.”

De FNV ziet sommige partijen voor de formatie nu over hun schaduw heen stappen en een draai maken. “De FNV gaat er te allen tijde vanuit dat er niet over grondrechten en de democratische rechtsstaat wordt heengestapt. De FNV zal die altijd verdedigen en zich daar elke dag voor inzetten”, aldus Elzinga.