FNV roept Tweede Kamer op post- Covid regeling te verbeteren

Eerste verontruste signalen over invullen regeling binnen

portret Arjan de Boer
Door Arjan de Boer 27 september 2023

De FNV roept de Tweede Kamer op om de regeling long COVID aanzienlijk te verbeteren tijdens het arbeidsmarktdebat Zorg vandaag. Het is nu de tweede dag dat mensen een aanvraag in kunnen dienen. Daardoor heeft de FNV de eerste signalen om te delen.

Boos kijkende ambulance medewerkers bij staking

Bureaucratische hordes

De vakbond ontvangt van gedupeerde zorgmedewerkers signalen dat de keuring door het UWV nog niet heeft plaatsgevonden. Meerdere signalen gaan over artsen die weigeren een verklaring af te geven, omdat ze hun pensioen naderen.

Kamer heeft de kans om onrecht recht te zetten

Kitty Jong: “Veel zorghelden zijn niet alleen hun gezondheid kwijt, maar zitten ook financieel in zeer zwaar weer. De kamer heeft vandaag de kans om dit onrecht recht te zetten. De regeling voor werknemers die onbeschermd in de zorg werkten in 2020 is nu te mager, voor een te kleine groep, en onbarmhartig ingewikkeld. Het gaat er sowieso toe leiden dat er een flinke onderbesteding van het budget zal zijn. Dat kan niet de bedoeling zijn. Zeker niet in het kader van bestaanszekerheid.”

Voorstellen voor een eerlijke regeling

De regeling is nu alleen toegankelijk voor zorgmedewerkers die tussen maart en juni 2020 COVID-19 opliepen. De FNV pleit ervoor om de regeling te verruimen naar heel 2020 en voor meer groepen (zorg)medewerkers toegankelijk te maken. Ook blijkt de periode tot 23 oktober te kort om de grote hoeveelheid documenten aan te leveren die VWS van Long COVID patiƫnten vraagt. Zeker nu blijkt dat instanties als het UWV en ex-werkgevers de benodigde documenten niet kunnen of willen leveren.