Blij dat zwaarbevochten long covid regeling er eindelijk is

Diep teleurgesteld over beschamende voorwaarden

portret Arjan de Boer
Door Arjan de Boer 6 september 2023

De FNV is blij dat het kabinet na 3 jaar knokken van de vakbonden eindelijk met een regeling is gekomen voor zorgmedewerkers die long covid hebben opgelopen tijdens hun werk. Ze kunnen onder strenge voorwaarden een vergoeding van 15.000 euro krijgen.

Afgelopen vrijdag werd de regeling definitief. De ‘Regeling zorgmedewerkers met langdurige post-COVID klachten’ is op enkele punten aangepast nadat honderden FNV-leden en andere zorgmedewerkers reageerden op een FNV-oproep om de zogenaamde ‘internetconsultatie’ in te vullen. Belangrijkste verruimingen zijn dat nu ook mensen die minder dan 35% arbeidsongeschikt zijn geraakt en mensen die zich eerst weer beter hadden gemeld en binnen 4 weken weer uitvielen, aanspraak kunnen maken op de vergoeding.

Toch is de FNV heel erg teleurgesteld over de zwaarbevochten regeling. Vicevoorzitter Kitty Jong: 'Het is tegelijk goed dat we dit voor elkaar hebben kunnen krijgen bij het kabinet en in -alle eerlijkheid - ook beschamend als je ziet wat minister Helder onze zorghelden aanbiedt. Na alle verbetervoorstellen en hartenkreten uit de zorg had er een veel betere regeling kunnen en ook moeten liggen. Er gaan heel veel mensen met ernstige gezondheidsschade onterecht buiten de boot vallen en dat is even triest als schandelijk. De Tweede Kamer moet echt regie pakken en kijken hoe ze het demissionaire kabinet nog kunnen bijsturen.'

Oproep aan de Tweede Kamer

Voornaamste kritiekpunten van de FNV waren van meet af aan dat te weinig mensen in aanmerking komen voor de regeling en dat het uitgekeerde bedrag te laag is. Nu blijkt de aanmeldprocedure zo streng dat mensen onterecht buiten de boot gaan vallen.

Zo moet de besmetting tussen 1 maart en 30 juni 2020 zijn opgelopen. De WIA-keuring moet zijn afgrond voor 1 juli van dit jaar terwijl er nog altijd lange wachtlijsten zijn bij de keuringsartsen van het UWV. Met dat probleem lijkt VWS geen rekening te hebben gehouden. Ook moet zulke uitgebreide medische informatie aangeleverd worden dat de privacy van patiënten in het geding lijkt, dat lijkt vooralsnog niet gecheckt bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Met slechts één maand is ook de aanmeldperiode veel te kort. Jong: 'Veel long covid-patiënten zijn zo ziek dat ze nauwelijks energie hebben om deze ingewikkelde procedure te doorlopen.'

Willekeur door te strenge regels

Hoe willekeurig de regeling uitpakt, blijkt uit de situatie van Ben van Omme. Hij liep als ambulancemedewerker in het voorjaar van 2020 long covid op maar omdat in zijn geval eerste een foute diagnose werd gesteld, wacht hij nog altijd op een keuring bij het UWV  en dat is te laat om nog van de regeling gebruik te kunnen maken. Van Omme: 'Als ik nu de enige uitzondering was maar er zijn landelijk honderden mensen die buiten de regeling gaan vallen die er logischerwijs wel recht op zouden moeten hebben. Als oneerlijk en onuitvoerbaar schoolvakken waren dan is dit kabinet met vlag en wimpel geslaagd.'

Hulp van de FNV

De aanmeldingsprocedure voor de long covid-vergoeding loopt van 25 september tot 23 oktober 12.00 uur via de site van uitvoeringsinstantie DUS-I. Vanaf 12 september is op de website van de FNV in het dossier long covid informatie te vinden over de regeling en hoe je die kunt aanvragen. Zodra aanvullende ondersteuning voor leden beschikbaar is zal die informatie ook daar te vinden zijn.