Vakbondsleider Elizabeth Tang in Hongkong gearresteerd

De FNV eist onmiddellijk einde aan vervolging van Tang

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 20 maart 2023

Elizabeth Tang, de leider van de Internationale Vakbond voor Huishoudelijke Werkers is op 9 maart 2023 gearresteerd door agenten van de Nationale Veiligheidspolitie in Hong Kong. Zij was op bezoek bij haar echtgenoot, de gevangengenomen vakbondsleider, Lee Cheuk Yan.

Elizabeth Tang werd na drie dagen vrijgelaten na betaling van een borgsom van 200.000 Hongkongse dollar (ongeveer 24.000 euro). Haar paspoort is echter in beslag genomen. Ze zal daarom Hongkong niet kunnen verlaten om haar werk voor de International Domestic Workers Federation in London weer op te pakken, zoals haar plan was. Het is totaal onduidelijk waarom ze is gearresteerd.

De FNV eist onvoorwaardelijke vrijlating van Elizabeth Tang, de teruggave van haar paspoort en het laten vallen van alle aanklachten.

Samen met de internationale vakbeweging roept Petra Bolster namens de FNV, de regering van Hongkong op om internationale arbeids- en mensenrechten na te leven. En dan vooral die rechten die door de regering Hong Kong zijn vastgelegd in wetgeving, zoals vrijheid van vakbondsorganisatie en fundamentele rechten van de mens.

Einde aan 'nationale veiligheidswet'

Sinds twee jaar gelden in Hongkong sterke beperkingen voor maatschappelijke organisaties na de invoering van de Nationale veiligheidswet. De FNV dringt daarom aan om af te zien van het gebruik van de Nationale Veiligheidswet in Hong Kong en onmiddellijk een einde te maken aan alle willekeurige beperkingen van de rechten op vrijheid van meningsuiting en organisatie onder het voorwendsel van "nationale veiligheid".

Brief aan machthebbers

Petra Bolster, internationaal secretaris van de FNV, eist in een brief aan de machthebbers in Hong Kong de onmiddelijke teruggave van het paspoort van Tang en het laten vallen van alle aanklachten. Deze brief vind je hier.