Recordaantal nieuwe leden

Voor de derde maand op rij zijn er weer meer leden aangesloten bij de FNV

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 2 december 2022

Voor de derde maand op rij zijn er weer meer leden aangesloten bij de FNV.
Voorzitter Tuur Elzinga: ‘In november hebben we 6.043 nieuwe leden ingeschreven. Vooral in de leeftijdsgroep onder de 35 jaar. Verreweg het hoogste aantal sinds verschillende bonden in de brede vakbond FNV zijn gefuseerd. Dat is bijzonder goed nieuws, want het is harder dan ooit nodig om samen een vuist te maken voor de belangen van de werkende klasse. En steeds meer mensen zien dat ook.”

Volgens de FNV is de vakbond altijd, maar zeker in tijden van crises onontbeerlijk. In recent onderzoek van de FNV geeft 8 op de 10 Nederlanders aan dat vakbonden (zeer) belangrijk zijn voor de Nederlandse samenleving. Zes op de tien Nederlanders gaf aan dat een werknemer altijd lid zou moeten zijn van een vakbond. In het bijzonder jong volwassenen vinden vakbonden belangrijk.

Prijs van de crisis

Elzinga: ‘Vooral jongeren betalen de prijs van de crisis. Ze komen met een enorme studieschuld op een doorgeslagen flexibele arbeidsmarkt met lage lonen. Vervolgens kunnen ze moeilijk een zelfstandig leven opbouwen, omdat er weinig huizen beschikbaar zijn. En de huizen die er wel zijn, zijn onbetaalbaar. Een krachtige tegenbeweging als de vakbond is nodig om de scheefgroei en de oneerlijke verdeling van de welvaart tegen te gaan. Juist jongeren sluiten zich daarom steeds vaker aan bij de FNV. Zij willen zich organiseren in een sterke club.’

Nederland verdient beter

Vorige week was de manifestatie en aftrap van de ‘Nederland verdient beter’-campagne in het Olympisch Stadion. Elzinga: ‘Afgelopen zaterdag hebben we duidelijk gemaakt waarom we in actie komen: de lonen, uitkeringen en pensioenen moeten omhoog, het water staat heel veel mensen aan de lippen. De FNV wil een land waarin wél iedereen mee kan doen, waarin we ons geen zorgen hoeven te maken over het eind van de maand. Waarin iedereen prettig kan leven, in plaats van bezig zijn met overleven. Het is écht mogelijk en eigenlijk helemaal niet moeilijk. Het is gewoon een kwestie van eerlijk delen. Er is namelijk geld genoeg. We hebben uitgerekend dat we het afgelopen jaar 60 miljard euro hebben ingeleverd. En dat terwijl het niet nodig was: want in dezelfde periode is onze economie namelijk gegroeid, zelfs gecorrigeerd voor de inflatie.’

Ledengroei

Met een totaal van meer dan 6000 nieuwe leden in de maand november, zijn afgelopen maand elke dag gemiddeld zo’n 200 nieuwe leden inschreven.
Doe ook mee, schrijf je in via FNV.nl/lidworden