FNV gaat naar Malieveld om solidariteit te betuigen met demonstranten in Iran

demonstratie

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 6 oktober 2022

Op vrijdag 16 september stierf Mahsa Amini in een ziekenhuis in Iran, als gevolg van geweld door de Iraanse moraalpatrouille. Zij vonden dat haar hoofddoek niet goed zat. Ze was 22 jaar oud. Haar dood heeft geleid tot verontwaardiging en protesten in Iran. Bij de deze protesten, die nog steeds worden neergeslagen door de Iraanse overheid, zijn tot nu toe minstens 180 doden gevallen.

Hieronder veel vrouwen onder de 25 jaar. Bovendien zijn er vele duizenden gearresteerd. De Iraanse vakbonden roepen wereldwijd op, te demonstreren voor vrouwenrechten in Iran.

Zaterdag op Malieveld

Op zaterdag 8 oktober vindt om 14 uur een manifestatie plaats op het Malieveld waar ook de FNV aanwezig is, en vicevoorzitter Kitty Jong het woord voert. ‘Ongelooflijk moedig dat zoveel Iraanse vrouwen de straat op gaan om voor hun rechten op te komen. Zij worden op elk mogelijke manier onderdrukt door de Staat in Iran. Wij steunen hun vrijheidsstrijd.’

Internationale vakbonden zijn solidair

FNV is solidair met de dappere demonstranten die in heel Iran de straat op gaan om de naleving van mensenrechten door de autoriteiten te eisen. Education International, waar zowel de AOb als de Iraanse onderwijsbond bij zijn aangesloten, roepen daarbij op  tot onmiddellijke vrijlating van alle arrestanten. De verwachting is, dat vele andere vakbonden zich hierbij zullen aansluiten.

Vakbondsrechten geschonden

In Iran worden nog steeds vakbondsleden vastgehouden in verband met hun vakbondsactiviteiten. Al heel lang proberen Iraanse arbeiders en vakbondsleden hun fundamentele recht op vrijheid van organisatie uit te oefenen. Internationaal secretaris FNV Petra Bolster: ‘Het is een grove schande dat de regering niet het gesprek met demonstranten aangaat, maar reageert met onderdrukking, bloedvergieten, geweld en opsluiting. Wij zijn solidair met de Iraanse vakbonden, die in een moeilijke situatie toch durven opstaan hiertegen.’