Scriptieprijs van de vakbeweging

Insturen van scripties kan tot 1 december 2022

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 28 september 2022

De Scriptieprijs van de vakbeweging heeft als doel om studenten te stimuleren een bijdrage te leveren aan de oplossing van sociaaleconomische vraagstukken

De prijs is bestemd voor (bijna) afgestudeerde studenten aan een masteropleiding van een Nederlandse universiteit die een scriptie hebben geschreven over een onderwerp dat betrekking heeft op het werkgebied van de vakbeweging of de rol van de vakbeweging behandelt.

De Burcht

De Scriptieprijs is een initiatief van de Burcht, het Wetenschappelijk Bureau voor de Vakbeweging. Met de Scriptieprijs wil de Burcht studenten stimuleren de rol van de vakbeweging te bestuderen en een bijdrage te leveren aan de oplossing van sociaaleconomische vraagstukken. Voorbeelden van onderwerpen van scripties die in aanmerking komen voor deze Scriptieprijs zijn: de positie en inhoud van de cao en arbeidsvoorwaarden, preventie van arbeidsongevallen, sociale zekerheid, arbeidsrecht, medezeggenschap, flexibilisering, pensioen, arbeidsmarkt, positie van arbeidsmigranten, scholing, vakmanschap, HRM, de rol van de vakbeweging bij individuele belangenbehartiging, collectieve belangenbehartiging, de Europese dimensie van vakbondswerk, vakbondsmarketing.

De scriptieprijs wordt jaarlijks uitgereikt. Wil je in aanmerking komen voor de scriptieprijs 2022 dan moet de scriptie in het academisch jaar 2021/2022 geschreven zijn en met minimaal een voldoende zijn beoordeeld. De scriptie mag in het Nederlands of Engels geschreven zijn.

De jury

De ingezonden scripties worden beoordeeld door een deskundige jury bestaande uit onder andere: Tuur Elzinga (voorzitter FNV), Prof. Dr. Paul de Beer (AIAS/UvA, De Burcht), Dr. Lisa Berntsen (De Burcht). De volledige bezetting van de jury zal later bekend gemaakt worden.

De scripties worden beoordeeld op de onderdelen onderwerpkeuze, inhoud en stijl. Het juryreglement staat hieronder.

De prijs

De winnaar van de Scriptieprijs 2022 ontvangt: een geldprijs van € 1.000,- (of een deel van dat bedrag bij meerdere winnaars); publicatie van de scriptie via de website van de Burcht; ondersteuning bij het schrijven van een artikel en een dag op pad met de FNV.

Aanmelden

Studenten kunnen zichzelf aanmelden. De eerste stap is de scriptie insturen aan: aanmelden@deburcht.org. Daarna ontvangt de student een inschrijfformulier. Insturen van scripties kan tot 1 december 2022.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met Rein de Sauvage Nolting, secretaris van de jury: reindesauvage@deburcht.org.