Reactie FNV op lange termijn aanpak Covid-19

portret Danielle van Essen
Door Danielle van Essen 26 september 2022

De FNV wil graag dat we in de toekomst een open samenleving kunnen houden, maar niet als dat ten koste gaat van de veiligheid en gezondheid van werkenden.

Hiermee reageert de FNV vandaag via een brief op de lange termijn aanpak Covid-19 dat het kabinet 16 september publiceerde. Ondanks moeizame besprekingen over richtlijnen en persoonlijke beschermingsmiddelen aan het begin van de coronapandemie, krijgt de positie van werknemers twee jaar later nog steeds geen aandacht in de aanpak.

De afgelopen jaren zijn veel medewerkers op het werk besmet geraakt met Covid-19. De FNV vindt het dan ook onbegrijpelijk dat de sectorplannen voor de lange termijn - net als eerder bij de coronaprotocollen - opnieuw niet samen met werknemers(vertegenwoordigingen) zijn opgesteld. De FNV is van mening dat in veel sectorplannen veel te weinig aandacht is voor de wettelijk verplichte Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) en het bijbehorende Plan van Aanpak en het contact met de Arbodienst/ bedrijfsarts.

Long covidfonds

Ook voor de werkenden die langdurig ziek geworden zijn na een besmetting op het werk (en daar post- of long covid aan over hebben gehouden), is nog steeds niets geregeld. Een groot deel van hen is inmiddels arbeidsongeschikt verklaard en heeft een groot deel van de inkomsten moeten inleveren. De FNV vindt dat deze mensen door de overheid gecompenseerd moeten worden, omdat ze een cruciaal beroep hadden en door moesten werken om de samenleving draaiende te houden. Precies datgene wat nu ook het uitgangspunt is van de lange termijn aanpak Covid-19.

Wetenschappelijk onderzoek

De FNV pleit voor meer wetenschappelijk onderzoek en het ontwikkelen van expertise rondom moeilijk objectiveerbare aandoeningen, waarvan post-COVID een schrijnend voorbeeld is, om zo te komen tot een richtlijn voor verzekeringsartsen, zodat iedereen op dezelfde manier gekeurd wordt.

Op deze krappe arbeidsmarkt moeten we zuinig zijn op de werkenden die we hebben en alles in het werk stellen om te voorkomen dat zij ziek worden en uitvallen.

Lees hier de hele brief met de inbreng van de FNV ten behoeve van het Commissiedebat Ontwikkelingen rondom het coronavirus.