Noodverbanden onvoldoende om structurele problemen in Nederland aan te pakken

FNV-reactie op Troonrede / Miljoenennota

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 20 september 2022

De FNV ziet dat het kabinet een historisch pakket aan pleisters plakt, maar de oorzaken worden volgens de vakbond niet structureel aangepakt.

verband

‘Eindelijk, maar rijkelijk laat, lijkt het kabinet te beseffen dat veel mensen nu kopje onder dreigen te gaan,' zegt FNV-voorzitter Tuur Elzinga in een reactie op de Troonrede vandaag. 'Er ligt een groot pakket op tafel, maar het blijft voornamelijk pleisters plakken. Er wordt niks gedaan om de fundamentele oorzaken van de scheefgroei in de samenleving aan te pakken. We zijn als land alleen maar rijker geworden, maar het geld blijft in beperkte zakken hangen. Economisch groeit Nederland, het geld moet alleen eerlijker worden verdeeld. De mensen in Nederland verdienen beter.’

Hogere lonen, AOW en uitkeringen

Een steeds groter wordende groep heeft moeite om het eind van de maand te halen. Dat was al zo voor de energiecrisis. Er kan volgens de vakbond daarom ook geen dag langer worden gewacht met de verhoging van het wettelijk minimumloon naar 14 euro per uur, waarbij de AOW en uitkeringen moeten meestijgen. De huidige 10% is structureel te weinig.
En werkgevers zijn aan zet. *De lonen moeten flink omhoog met volledige compensatie van de inflatie. Winsten en vermogens moeten eerlijker worden belast en er moet serieus werk worden gemaakt van de bestrijding van belastingontwijking.

Basisvoorzieningen onder controle

Ook roept de FNV de Tweede Kamer op het debat te voeren over het terugnemen van controle over de energievoorziening en andere publieke voorzieningen die de afgelopen 10 jaar aan de markt zijn uitgeleverd.
Elzinga: ‘Het is geen kwestie van achterstallig onderhoud, maar het gevolg van bewuste politieke keuzes die mensen kwetsbaarder hebben gemaakt. Publieke taken zoals volkshuisvesting, energie, zorg en OV zijn naar de markt gebracht, waardoor we nu geen grip meer hebben op de prijs of de kwaliteit. Hierdoor worden mensen aangetast in hun bestaanszekerheid. Er is een stevig debat nodig over fundamentele veranderingen.’

* Traditiegetrouw presenteerde vakbond FNV de dag voor Prinsjesdag de inzet van het nieuwe cao-seizoen. Deze staat voor een groot deel in het teken van het compenseren van de inflatie via de invoering van een automatische prijscompensatie (APC), wat neerkomt op zo’n 12%. Daarnaast eist de FNV een minimumuurloon van 14 euro met meestijgende AOW en uitkeringen en de afschaffing van het minimumjeugdloon vanaf 18 jaar.

Begin deze maand presenteerde FNV ook haar eisenpakket tegen de inkomenscrisis