Veranderingen door klimaatcrisis moeten rechtvaardig en sociaal

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 15 juni 2022

De vele veranderingen die door de maatregelen tegen de klimaatcrisis op ons af komen, moeten rechtvaardig en sociaal gaan. Daarvoor is een stevig beleid nodig van het kabinet dat er op toe ziet dat iedereen eerlijk en sociaal door de transitie naar een schonere wereld geholpen wordt. Dat zegt lid van het dagelijks bestuur van de FNV Bas van Weegberg voorafgaand aan de grote Klimaatmars in Rotterdam aanstaande zondag.

Van Weegberg loopt zelf ook mee en zal de deelnemers rond 14.45 uur toespreken. Zijn boodschap zal gaan over een eerlijke transitie. ‘Iedere werknemer, en met name in sectoren als metaal, bouw, agro/voedsel, transport, mobiliteit, in de industrie en de luchtvaart, zal de komende jaren geconfronteerd worden met grote veranderingen. De strijd tegen de klimaatcrisis betekent voor sommige sectoren dat ze moeten groeien, andere dat ze radicaal moeten krimpen of iets anders moeten produceren. Die transitie moet in ieder geval rechtvaardig, eerlijk en sociaal gebeuren’, aldus Van Weegberg.

Goede stappen

FNV heeft de afgelopen jaren laten zien hoe een eerlijke transitie kan werken. Zo is er door de inzet van FNV een kolenfonds gekomen voor de Hemwegcentrale. Ook heeft ABP, mede door druk vanuit FNV, aangekondigd te stoppen met fossiele investeringen. Binnen FNV is verder een klimaatnetwerk in oprichting die de eerlijke transitie helpt versnellen. En voor Tata Steel is samen met FNV een vergroeningsplan gemaakt, dat de vergroening van het staalbedrijf vele jaren gaat versnellen. Van Weegberg: ‘Allemaal gericht op het behoud en het vergroenen van banen en het ondersteunen van mensen van wie de banen verdwijnen. Zo zorgen we er voor dat iedereen mee kan doen in de nieuwe, groene economie.’

Duizenden mensen

Er worden aanstaande zondag  duizenden mensen verwacht bij de Klimaatmars, die start om 13.00 uur op de Binnenrotte in Rotterdam. De route van de mars staat op klimaatmars.nl. De Klimaatcrisis Coalitie organiseert de mars en is een samenwerkingsverband van FNV, Oxfam Novib, Fridays For Future, Greenpeace, Extinction Rebellion, Fossielvrij NL, Milieudefensie, The Transnational Institute (TNI), Code Rood en DeGoedeZaak en wordt gesteund door meer dan honderd andere maatschappelijke organisaties.